El Institut Joanot Martorell ha participat en un projecte d’Artteràpia anomenat “Escola/família: Arrels, Emocions, Contenció” durant el primer trimestre de curs. Aquesta actuació forma part del pla d’actuacions del curs 2017-18 del Pla Educatiu d’Entorn aprovat per la Comissió representativa Institucional.
L’actuació s’ha finançat amb una dotació econòmica extraordinària de PEE de promoció d’activitats de formació de salut dirigit a famílies i amb finançament de l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat.
Aquesta actuació és un projecte d’intervenció pedagògica i social que organitza tallers artístics dirigits als alumnes nouvinguts de l’aula d’acollida per potenciar el desenvolupament de mecanismes d’interacció social i espais de trobada i de recolzament amb les famílies.
El projecte es centrarà en el desenvolupament d’activitats dirigides a millorar la integració dels destinataris del centre en el seu entorn, facilitant el suport familiar i el desenvolupament de programes socioeducatius d’educació no formal. To allò amb l’objectiu d’enfortir el sistema familiar fent que els seus membres la valorin, la respectin, i aprenguin a apreciar situacions positives.
Els objectius generals plantejats pels alumnes són:
- Reforçar la seva autoestima, en ajudar-los a conèixer la imatge que tenen de si mateixos i la que els agradaria tenir, conèixer com creuen que són percebuts pels altres, conèixer els seus sentiments.
- Utilitzar el procés artístic com a eina cap a l’autoconeixement.
- Facilitar expressió de les seves emocions de forma continguda.
Els objectius generals plantejats per les famílies són:
- Generar noves idees, dinàmiques de convivència, canvis físics en el context migratori i reflexions sobre el grup.
- Alliberar emocions, estimular la memòria, revisar les seves pròpies històries.
- Facilitar l’acceptació de les seves experiències passades per promoure una estabilitat sana de cada integrant del sistema familiar.
- Espai dedicat a promoure les habilitats i competències parentals
- Oferir eines de comprensió i entesa sobre si mateixos i els que els passa.
- Reduir el nivell d’ansietat.
- Col·laborar en el benestar emocional i personal de cada infant per a una millor predisposició a l’aprenentatge.
En el projecte han participat un total de 28 alumnes de l’aula d’acollida i les seves famílies. Han estat implicats en el projecte el professorat i direcció del centre, l’integradora social i l’artterapeuta Marga Gascón qui desenvolupava el projecte.
Es van agrupar als 28 alumnes d’aula d’acollida en 4 grups i es van organitzar 13 sessions amb cada grup d’alumnes. El projecte convidava a les famílies a participar i es van organitzar cinc sessions obertes a famílies per cada grup d’alumnes. En total es van organitzar 72 sessions grupals i cal afegir 6 sessions individuals als alumnes que més ho necessiten.
La valoració del projecte és molt positiva per part de tots els implicats: famílies, professors, tutors d’acollida, tutors i alumnes. que reclamen continuar treballant amb la profesional, Marga Gascón.
Com propostes de millora es proposa:
- Estendre el projecte al curs sencer i no limitar-lo al trimestre
- Consolidar el projecte cada any
- Transferència del projecte al claustre
- Proposar entrevistes individuals a les famílies