Projecte Artteràpia a l’institut del Joanot Martorell. Curs 2017-2018

El Institut Joanot Martorell ha participat en un projecte d’Artteràpia anomenat “Escola/família: Arrels, Emocions, Contenció”  durant el primer trimestre de curs.  Aquesta actuació forma part del pla d’actuacions del curs 2017-18 del Pla Educatiu d’Entorn aprovat per la Comissió representativa Institucional.

L’actuació s’ha finançat amb una dotació econòmica extraordinària de PEE de promoció d’activitats de formació de salut dirigit a famílies i amb finançament de l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat.

Aquesta actuació és un projecte d’intervenció pedagògica i social que organitza tallers artístics dirigits als alumnes nouvinguts de l’aula d’acollida per potenciar el desenvolupament de mecanismes d’interacció social i espais de trobada i de recolzament amb les famílies.

El projecte es centrarà en el desenvolupament d’activitats dirigides a millorar la integració dels destinataris del centre en el seu entorn, facilitant el suport familiar i el desenvolupament de programes socioeducatius d’educació no formal. To allò amb l’objectiu d’enfortir el sistema familiar fent que els seus membres la valorin, la respectin, i aprenguin a apreciar situacions positives.

Els objectius generals plantejats pels alumnes són:

• Reforçar la seva autoestima, en ajudar-los a conèixer la imatge que tenen de si mateixos i la que els agradaria tenir, conèixer com creuen que són percebuts pels altres, conèixer els seus sentiments.
  • Utilitzar el procés artístic com a eina cap a l’autoconeixement.
  • Facilitar expressió de les seves emocions de forma continguda.

Els objectius generals  plantejats per les famílies són:

• Generar noves idees, dinàmiques de convivència, canvis físics en el context migratori i reflexions sobre el grup.
  • Alliberar emocions, estimular la memòria, revisar les seves pròpies històries.
  • Facilitar l’acceptació de les seves experiències passades per promoure una estabilitat sana de cada integrant del sistema familiar.
  • Espai dedicat a promoure les habilitats i competències parentals
  • Oferir eines de comprensió i entesa sobre si mateixos i els que els passa.
  • Reduir el nivell d’ansietat.
  • Col·laborar en el benestar emocional i personal de cada infant per a una millor predisposició a l’aprenentatge.

En el projecte han participat un total de 28 alumnes de l’aula d’acollida i les seves famílies. Han estat implicats en el projecte el professorat i direcció del centre, l’integradora social i l’artterapeuta Marga Gascón qui desenvolupava el projecte.

Es van agrupar als 28 alumnes d’aula d’acollida en 4 grups i es van organitzar 13 sessions amb cada grup d’alumnes. El  projecte convidava a les famílies a participar i es van organitzar cinc sessions obertes a famílies per cada grup d’alumnes. En total es van organitzar 72 sessions grupals i cal afegir 6 sessions individuals als alumnes que més ho necessiten.

La valoració del projecte és molt positiva per part de tots els implicats: famílies, professors,  tutors d’acollida, tutors  i alumnes. que reclamen continuar treballant amb la profesional, Marga Gascón.

Com propostes de millora es proposa:

• Estendre el projecte al curs sencer i no limitar-lo al trimestre
  • Consolidar el projecte cada any
  • Transferència del projecte al claustre
  • Proposar entrevistes individuals a les famílies