L’orientació com a eix central de la transformació educativa

El passat 30 de novembre la Núria Mora, Secretaria de Transformació Educativa, la Rut Ribes, Directora General d’alumnat, i  l’Àngel Miguel, Director General de Formació Professional, en roda de premsa van presentar les novetats que el Departament d’Educació planteja per enfortir l’orientació educativa i els esforços que s’estan fent dins la Formació Professional per poder oferir una orientació de qualitat ajustada a les necessitats de l’alumnat.

Han destacat la necessitat de situar a l’orientador/a com a peça clau en l’acompanyament no només de l’alumnat i les seves famílies sinó també dels docents per aconseguir una autèntica transformació educativa.

Les novetats i reptes que s’han plantejat durant la roda de premsa han estat les següents:

• Creació de la Direcció General de l’alumnat amb la voluntat de posar al centre els alumnes buscant aglutinar tots els aspectes que tenen a veure amb el seu acompanyament i orientació.
  • Creació del Decret d’orientació educativa per poder ordenar normativament l’orientació i dotar de més eines i recursos als centres, fet que permetrà que aquesta orientació arribi a l’alumnat des del primer moment en el que s’incorpora en el centre.
  • Es potenciarà la formació en educació inclusiva i en orientació cap a la formació professionalitzadora, a més d’oferir-se una informació molt més acurada de l’oferta disponible.
  • S’inclourà la figura de l’orientador/a a totes les etapes educatives (ESO, Batxillerat, Formació Professional i Escola d’Adults)
  • S’aplicaran mecanismes que afavoreixin la participació de l’alumnat d’una forma activa com element central per millorar la seva implicació en el seu propi procés d’aprenentatge.
  • Es buscarà garantir el benestar emocional de l’alumnat engegant les accions pertinents a partir de les dades recollides a través d’una enquesta anònima. Aquesta es farà arribar a tot l’alumnat a partir de 5è de primària durant segon trimestre d’aquest mateix curs.
  • El Saló de l’Ensenyament es farà presencialment del 16 al 20 de març. Durant el mes de febrer s’oferiran 3 càpsules formatives amb les novetats i canvis per poder tenir els coneixements previs que són necessaris per poder acompanyar en l’orientació de forma adequada. També s’oferirà una formació presencial durant el mes de març per als orientadors que vulguin estar al estand del Saló.
  • Creació d’una agència de Formació Professional que permeti alinear l’oferta formativa amb les necessitats del mercat laboral. Es faran accions que permetran donar visibilitat a sectors productius amb molta necessitat de mà d’obra però que tenen molt baixa demanda entre els itineraris formatius ofertats.
  • Hi haurà uns ambaixadors de la Formació Professional, alumnes i exalumnes, que portaran la seva veu i experiència en aquest àmbit a l’ESO i al Batxillerat. També es potenciaran els mentors d’empresa perquè l’alumnat pugui conèixer les característiques del món laboral i les seves implicacions.

S’ha destacat que s’està treballant per donar una resposta curricular adequada per a tot l’alumnat. En aquest sentit s’estan revisant currículums per ajustar-los i sostenir-los sobre sis pilars: competencial, educació lingüística de qualitat, Disseny Universal de l’Aprenentatge (DUA), perspectiva de gènere, benestar emocional i creació d’una ciutadania crítica, democràtica i compromesa.

Reptes importants que veurem com s’acaben concretant però que segueixen, segons el nostre parer, el camí adequat, situant l’orientació educativa en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge i no com un element més que el complementa. Els orientadors i orientadores han d’esdevenir elements vertebradors d’aquesta transformació educativa tan necessària si volem continuar tenint un sistema educatiu de qualitat ajustat a les necessitats reals dels nostres infants i joves i de les seves famílies.