La xarxa educativa com a eina de lluita contra l’absentisme escolar

Tot i el confinament, la Fundació Bofill ens va oferir el passat dijous 7 de maig el webinar Connectar-se amb l’escola: què funciona en la lluita contra l’absentisme escolar? on es van exposar les conclusions d’un estudi que ha analitzat l’impacte sobre l’absentisme que ha tingut l’aplicació de programes, plans i protocols desenvolupats en diferents indrets del món i que treballen per fer-hi front.

En línies generals l’estudi destaca els següents elements:

-La necessitat de partir d’un consens en la definició d’absentisme entre els diferents centres educatius i dotar-los d’unes eines de registre que en permetin analitzar-ne les dades reals.

-Treballar des de la seva prevenció partint d’uns indicadors que ens facilitin la seva identificació.

-Establir mecanismes que puguin donar resposta a les necessitats de cada alumne fugint dels protocols rígids i desenvolupant mesures d’acollida

-Cal implicar-hi a les famílies per conèixer, a més,  el paper que juguen en aquest absentisme.

-Parar especial atenció en les etapes de transició i augmentar-ne l’acompanyament.

-Les intervencions comunitàries són les més eficaces per reconduir aquesta mena de situacions on diferents agents tan dins com fora del centre educatiu treballen de forma coordinada.

En el webinar també hi van participar agents del tercer sector i de centres educatius que van exposar la necessitat de seguir treballant des de la xarxa educativa per fer front a un possible augment de situacions d’absentisme i abandonament degut a l’impacte de la crisi econòmica i la bretxa educativa que la situació de confinament generarà.

És important en aquest context augmentar el suport i acompanyament a tots els infants i joves, especialment els de famílies més vulnerables, des de la proximitat i actuant en comunitat.