El rol de les famílies en l’orientació educativa i de futur

El passat dilluns 24 de gener vam poder gaudir d’una nova xerrada dintre del Cicle de xerrades del Pla Educatiu d’Entorn, aquest cop centrada en el paper de la família com a agent clau en la presa de decisió dels joves en el pas d’etapa cap a la postobligatòria.

Vam poder comptar amb la ponència d’en Josep Lluis Serrano, subdirector general de transformació educativa del Departament d’Educació, formador de professorat i facilitador en el desenvolupament d’entorns d’aprenentatge globalitzat.

Durant la seva ponència ha destacat les dues mirades que actualment té l’orientació:

      • Una centrada en la tria lliure del jove a partir dels seus interessos i pensant en allò que el farà feliç
      • Una segona basada en les perspectives de futur i les possibilitats laboral reals

Aquestes dues mirades no són excloents però caldria buscar una perspectiva que combinés les dues mirades per tal de poder ajustar millor l’orientació que duem a terme amb els nostres joves.

També s’ha destacat la necessitat de dur a terme una orientació basada en quatre pilars:

      • Dotar de la informació necessària per conèixer els itineraris formatius
      • Donar eines per l’autoconeixement
      • Conèixer l’entorn i els recursos de que disposem
      • Fer-la el més individualitzada possible

En tot aquest procés d’orientació existeixen molts agents que poden condicionar la tria, tots ells amb inputs diversos i on les famílies en són peces clau. Aquestes tenen un repte molt important al haver de ser persistents, discrets i empàtics, i tenir clars que són les que coneixen millor els seus fills i filles però sense oblidar que no son especialistes en orientació i no han de dubtar en consultar quan hi hagi dubtes. A més, han de ser validadores fent que es rebaixin tensions perquè els joves puguin empoderar-se per arribar a prendre una decisió pròpia i, si la tria no ha estat la correcte, han d’acompanyar-los ja que tot error és font d’aprenentatge i creixement.

Durant la sessió també s’ha destacat que les famílies haurien de ser models de referència per als joves però sense oblidar que hi ha d’altres fora del nucli familiar que també en poden ser referents. En aquest sentit s’han exposant algunes experiències d’èxit molt interessants en les que es donen a conèixer les característiques del món laboral en diferents àmbits:

      • Taules de famílies on professionals diversos fan xerrades breus exposant als joves interessats les seves experiències laborals
      • Socis per un dia on un professional es compromet a acompanyar a un jove durant tot un dia al llarg de la seva jornada laboral

Des del Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari (SOAC) seguim treballant per acompanyar a les famílies en l’orientació dels seus fills i filles per reforçar la seva presència com a validadors i referents en tot aquest procés.

Trobareu el vídeo de la ponència a la pàgina del Pla Educatiu d’Entorn.