Abandonament escolar prematur més enllà dels indicadors

El passat 28 de setembre vam tenir l’oportunitat de poder estar presents en el primer seminari en línia del Cicle que ens ofereix el projecte Noves Oportunitats Educatives NOE 4.10 engegat per la Diputació de Barcelona. Aquest projecte té com objectiu impulsar la prevenció i tractament de l’abandonament escolar prematur de forma coordinada entre els diferents agents que operen en el territori.

Valorem i constatem molt positivament que les línies que es van exposar van totalment alineades amb les bases per les que treballa el Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari (SOAC): orientació, acompanyament i personalització.

Les dades d’abandonament a Catalunya es situen en el 17%, situant-se molt per sobre de la mitjana de la Unió Europea que és d’un 10% i mostren una diferencia clara entre homes que és d’un 23% i dones que és d’un 11%. Aquest abandonament és un fenomen social i multifactorial però reversible que ens hauria de fer centrar-nos en les causes que l’originen.

En aquest primer seminari el doctor i professor en sociologia de l’educació a l’UAB, Alejandro Montes, va presentar una proposta de perfil dels que abandonen a partir de l’anàlisi de les experiències de diversos joves (trobareu l’informe complet en el següent enllaç), establint-ne de dues menes:

Abandonament per “insatisfacció”

Abandonament per “desvinculació”

  • Superen l’ESO
  • Deixen d’estudiar per buscar allò que si respon a les seves necessitats
  • No superen l’ESO, repeticions, absentisme recurrent i expulsions
  • Allò que els ofereix el sistema educatiu no encaixa amb ells

Possibles causes

  • Manca d’una orientació adequada
  • Tries poc racionals degut a pressions familiars, del professorat o per por a sortir de la zona de confort)
  • Biaix entre el que suposa fer Batxillerat i el que suposa fer Formació Professional (alumnes capaços – alumnes menys capaços)
  • Manca d’una oferta pública de Formació Professional atractiva i territorialment distribuida
  • Les mesures d’atenció a la diversitat els han estigmatitzat i no han funcionat
  • Expectatives docents molt baixes o nul·les
  • Manca de referents positius i d’acompanyament emocional adequat
  • Manca d’oferta de Programes de formació inicial (PFI) pública que sigui àmplia i diversa
  • Manca d’una oferta extensa de centres de Noves Oportunitats

A partir d’aquí l’informe planteja diverses propostes per abordar la situació alineades plenament amb els objectius del Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari:

      • Ampliació de l’oferta postobligatòria 
      • Orientació precoç i sistemàtica
      • Ampliar la informació de les possibilitats existents un cop acabada l’ESO 
      • Adequació del currículum i més personalització
      • Apostar clarament per la idea de que tots acompanyem (docents, PAS, famílies…)
      • Lluitar contra la segregació evitant guetos on l’atenció a la diversitat està sobresaturada
      • Millora de la coordinació entre serveis 
      • Augmentar el seguiment dels joves més enllà de l’etapa obligatòria 

Des del SOAC seguirem treballant en aquesta línia d’acció buscant enfortir l’acompanyament a alumnes, centres i famílies.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>