XIV Olimpíada de Biologia de Catalunya 2024

Us presentem la celebració de la XIV Olimpíada de Biologia de Catalunya 2024 (OBC 2024) dirigida a tot l´alumnat de segon de batxillerat de Catalunya i amb l’objectiu d’estimular l´estudi de la biologia. Tots els participants rebran un diploma acreditatiu de la seva participació.

En aquesta edició la prova teòrica de l´Olimpíada es farà el dissabte 3 de febrer de 2024 al matí, i la prova pràctica, que només faran els 20 finalistes, es realitzarà el dimecres 7 de febrer de 2024 a la tarda. La prova teòrica es realitzarà simultàniament a les següents seus:

– Barcelona: (amb un màxim de 200 participants). Lloc: Facultat de Biociències. Universitat Autònoma de Barcelona. Bellaterra. Plànol

– Girona: Lloc: Facultat de Ciències. Campus Montilivi. Universitat de Girona. 17071 Girona. Plànol

– Lleida: Lloc: Edifici Polivalent, Universitat de Lleida, Campus de Cappont, C. Jaume II, 71 E-25001 Lleida. Plànol

– Tarragona: Lloc: Facultat de Química. Facultat d´Enologia. Universitat Rovira i Virgili. Campus Sescelades. c/ Marcel·lí Domingo 1, Edifici N4. Tarragona. Plànol

– Vic: Lloc: Edifici del Campus de la Torre dels Frares, seu de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. Vic. Plànol.

La prova pràctica es realitzarà a la Facultat de Biociències. Universitat Autònoma de Barcelona. Bellaterra. Plànol

Si el nombre d´inscrits a cada seu és superior al nombre de places establertes, es farà una selecció segons la nota final de la matèria de biologia de primer de batxillerat (amb una influència del 70 %) i la nota mitjana de primer de batxillerat (amb una influència del 30 %).

El període d´inscripció començarà el dilluns 23 d´octubre de 2023 i finalitzarà el dilluns 11 de desembre de 2023. En aquesta edició cada centre podrà inscriure, com a màxim, quatre alumnes. tot i que, excepcionalment es podrà sol·licitar a la Comissió Organitzadora (contacte@olimpiadadebiologia.cat) la participació de més de 4 alumnes per centre. La inscripció s´haurà de fer directament al web de l´OBC (http://olimpiadadebiologia.cat/index.php/inscripcio/) i l´haurà de fer el professorat de “Biologia” del centre. A la inscripció s´haurà d´indicar la seu on vol participar cada un dels estudiants.

En el web de l´OBC (http://olimpiadadebiologia.cat) trobareu les bases de l’Olimpíada i, a títol d´exemple, algunes de les preguntes de les edicions anteriors.

L´Olimpíada constarà d´una prova teòrica que consistirà en un exercici tipus test de cinquanta preguntes. El/la primer classificat/da de cadascuna de les cinc seus on es disputa la prova teòrica i els quinze alumnes millors classificats a la prova teòrica, un cop descomptats els/les guanyadors/es de cada seu, un total de 20 alumnes, podran accedir a la  prova pràctica. Aquesta consistirà en la resolució d’entre dos i quatre exercicis/problemes, en què els participants hauran de realitzar o dissenyar experiments senzills, interpretar els resultats, treure’n conclusions, resoldre problemes, etc. El contingut a avaluar en les dues proves de l´Olimpíada és tot el temari oficial de la matèria “Biologia” de primer i segon de batxillerat segons el decret 171/2022. Aquí teniu un enllaç amb el temari.

La qualificació final serà la mitjana ponderada, segons la seva dificultat, entre la nota de la prova teòrica i la nota de la prova pràctica. Les/els tres alumnes amb la qualificació més alta, rebran el diploma corresponent de guanyador de l´edició 2024, la medalla d’or i un obsequi que determinarà la comissió organitzadora de l’OBC. A més, algunes de les universitats col·laboradores oferiran al primer guanyador una matricula gratuïta en el primer curs dels graus relacionats amb la Biologia que apareixen en el web de l’OBC (http://olimpiadadebiologia.cat)Els sis millor classificats podran participar, en representació de Catalunya i amb totes les despeses pagades, en la XIX Olimpíada Espanyola de Biologia 2024 (OEB 2024), que se celebrarà a València en el mes d’abril de 2024.