Intensitat de mesures i suports

MESURES I SUPORTS

L’atenció educativa a l’alumnat comprèn el conjunt de mesures i suports destinats a tots els alumnes, amb la finalitat d’afavorir el seu desenvolupament personal i social i perquè avancin en l’assoliment de les competències de cada etapa educativa i la transició a la vida adulta, en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.

Per aconseguir l’equitat i la igualtat, els alumnes seran atesos amb les mesures i suports que requereixin. Quan parlem de mesures ens referim a accions i actuacions i quan parlem de suports a recursos personals, metodològics i materials i els ajuts contextuals i comunitaris.

Les mesures i suports universals afecten al 100% de l‘alumnat constitueixen mesures i suports universals qualsevol de les actuacions que permeten al centre crear contextos educatius inclusius:

1-la personalització dels aprenentatges
2– l’organització flexible del centre
3– l’avaluació formativa i formadora
4– els processos d’acció tutorial i orientació
5– i aquelles altres actuacions que contribueixen a l’escolarització i l’educació dels alumnes.

1.PERSONALITZACIÓ DELS APRENENTATGES
La personalització de l’aprenentatge es pot entendre com el procés pel qual els centres educatius, d’una manera sistemàtica i estructurada, ajuden els estudiants a aprendre, a crear plans personals que condueixin a l’assoliment dels objectius, a formular-ne les aspiracions i a donar evidència del seu aprenentatge i avaluar-lo, acompanyats per docents que donen suport i exerceixen de mentors. La personalització no és un model d’intervenció ni admet una recepta concreta, sinó que és la resposta a l’exigència fonamental de centrar-se en l’alumne i en la formació de la persona en la seva totalitat.

Treballant de manera flexible tenint present:

El paper actiu i protagonista de l’alumne Plantejar aprenentatges competencials Donar importància al paper actiu de l’alumnat dins el procés d’ensenyamentaprenentatge

Metodologies que possibiliten les formes flexibles de treball:

-Ambients/Espais

-Racons/Tallers

-Aprenentage cooperatiu

-Treball per projectes

-Aprenentatge entre iguals

-Aprenentatge servei comunitari

-Capses d’aprenentatge

-Classe inversa

-Suport digital

2. ORGANITZACIÓ FLEXIBLE DEL CENTRE:

Cada centre educatiu ha de reflectir en el seu projecte educatiu la voluntat de fomentar i garantir una educació inclusiva i de qualitat per a TOTS els alumnes. Ha d’afavorir l’atenció a tot l’alumnat donant resposta a les necessitats individuals i de grup, respectant les diferències i potenciant un entorn acollidor, flexible i dinàmic.Les mesures que cada centre ha d’aplicar estaran determinades per les seves necessitats específiques i d’acord amb el PEC del centre.

Agrupament flexible de l’alumnat

-Docència compartida

-Flexibilització horària del centre

-Participació de les famílies i comissions mixtes de treball

-L’aula com espai multifuncional

-Objectius dels diferents espais de l’aula

-Organització de mesures i suports

Dinamitzadors/es de pati

-Mediadors de pati o Guaites

-Punt d’Informació Jove

-Gamificació a l’aula

-Càrrecs

-Rutines

3. AVALUACIÓ FORMATIVA I FORMADORA

En el desplegament del currículum per competències, l’avaluació té una funció reguladora de tot el procés d’aprenentatge, ja que ens permet decidir i adaptar les estratègies pedagògiques a les característiques de l’alumnat.

Per regular el procés d’avaluació, comptem amb dos tipus de decisions:

Formativa (si les decisions les pren fonamentalment el professorat).Les decisions avaluadores les pren el mestre, tot i així, cal promoure la implicació de l’alumnat en el propi procés d’aprenentatge. És necessari identificar els objectius de l’activitat, anticipar i planificar la tasca i compartir els criteris d’avaluació.

-Bases d’orientació

-Esquemes

-Mapes Conceptuals

-Diaris de classe

-Resums

-La Tauleta Àgil o Kanban

-Bastides de suport

-Hora de consulta.

Formadora (si les decisions les pren l’aprenent). Té una funció reguladora, permet als estudiants detectar les possibles dificultats per tal de fer-hi front i aprendre de l’error.

-Autoavaluació i coavaluació

-Rúbrica

-Portafoli / carpeta d’aprenentatge

4. ACCIÓ TUTORIAL I ORIENTACIÓ

L’orientació educativa i l’acció tutorial s’estructuren en dues línies de treball principals:

-La primera, al llarg de tota l’escolarització, es concreta en el procés d’acollida i en les accions compartides d’equip entre etapes i ensenyaments.

-La segona, dins de cada etapa i ensenyament, es projecta en l’acció tutorial i l’orientació acadèmica i professional.

Documents interessants:
Atenció a la diversitat
Acció tutorial,orientació educativa i clima de centre
Acció tutorial a secundària
L’orientació i l’acció tutorial en la secundària. Luís Ramirez Torres.
Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu

-Acció tutorial individualitzada
La tutoria individualitzada es refereix a totes les actuacions que realitza el tutor d’un grup a cadascun de l’alumnat que hi pertany. Té la finalitat d’implicar l’alumne i la seva família en el seu procés educatiu.

-Acció tutorial al grup
La tutoria col·lectiva es refereix a totes les actuacions que realitza el tutor d’un grup que contribueixen al desenvolupament d’una dinàmica positiva en el grup classe i al seguiment col·lectiu dels alumnes amb la finalitat de contribuir al seu desenvolupament integral.

-Programes i projectes específics
Als centres educatius es poden posar en marxa programes i projectes transversal la finalitat dels quals és la convivència, la cohesió social i el desenvolupament personal integral.

-Orientació acadèmica i professional
L’orientació acadèmica i professional, que forma part de l’orientació educativa, és el conjunt d’actuacions que contribueixen a construir el projecte de vida de l’alumne en relació amb el seu itinerari formatiu per potenciar-ne la continuïtat formativa i prevenir l’abandonament escolar.