El Departament d’Educació ha publicat avui un total de 102 MODELS I PROPOSTES D’ACTIVITATS de diferents nivells i àmbits curriculars, adreçades a aquells centres i equips educatius que ho necessitin per ajudar-los a mantenir l’activitat formativa en clau competencial durant el tercer trimestre d’aquest curs. Es tracta de propostes d’activitats per educació infantil i dels diferents àmbits curriculars corresponents a l’educació obligatòria. Amb aquesta oferta es vol donar eines i suport al professorat perquè pugui acompanyar a l’alumnat en el seu aprenentatge durant el període de confinament, amb l’objectiu que no es perdin els hàbits de treball, però sempre des d’un concepte pausat i tenint en compte que l’alumne està en una situació afectiva i emotiva diferent.
Els models de propostes didàctiques que es proposen estan dissenyats amb un enfocament competencial i se situen sempre en un context que intenta acostar els continguts i donar-los sentit. També plantegen un repte o un problema que caldrà resoldre. S’acompanyen d’orientacions per a la seva realització així com d’indicacions sobre la seva auto-avaluació i avaluació. Estan pensats per fer-los arribar directament a l’alumnat o perquè puguin servir als docents per plantejar-ne d’altres.
Alguns exemples en educació infantil són, en l’àmbit matemàtic, idees per fer des de casa, com jugar al memory, fer una partida de dòmino, feu uns sudokus, jugar al bingo o fer unes partides de parxís. En entorns digitals, es proposen activitats com enregistrar un àudio o un vídeo, preparar una videoconferència, fer una visita al portal Toolbox o al portal Edu365. També es plantegen idees per dur a terme experimentació, com experimentar amb líquids, plantar llavors, dissenyar un vaixell, fer d’investigadors o fer construccions.
Activitats en l’etapa obligatòria
Pel que fa als àmbits curriculars competencials en què es proposen activitats en l’educació obligatòria són: aprendre a aprendre, artístic, autonomia i iniciativa personal, cientificotecnològic, coneixement del medi, digital, educació física, lingüístic, matemàtic i social. I les matèries són les següents: anglès, biologia i geologia, català, castellà, coneixement del medi natural, coneixement del social i cultural, cultura clàssica, educació física, educació visual i plàstica, emprenedoria, física i química, geografia i història, llatí, matemàtiques, música i tecnologia.
A primària, en tota l’etapa, es proposa fer un recull dels llibres llegits per poder recomanar-los. En el cicle inicial, en les matèries de català i castellà, es formula entre d’altres, enregistrar un conte i compartir-lo amb la família i els amics. En els cicles mitjà i superior de primària, es proposa als alumnes que facin de periodistes i preparin un programa del que estan fent aquests dies a casa. Un altre exemple, per als alumnes de cicle superior, seria organitzar una conversa-debat amb els familiars sobre què es pot fer a casa per frenar el canvi climàtic.
A l’ESO, es proposa als alumnes fer de booktubers –book de llibres, i tubers de YouTube- per recomanar llibres, activitat que consisteix en fer una recomanació en format vídeo i compartir-ho a internet. De 1r a 3r es proposa construir un instrument musical amb materials reciclats. A 4t d’ESO, també hi ha diversitat d’activitats, podem trobar propostes en la matèria de biologia, com treballar l’escena d’un crim a través d’empremtes dactilars incompletes o, en matemàtica, un cas pràctic d’una empresa de jardineria que ofereix el servei de manteniment de jardins.