Repensem el model ZER (Resum de la trobada del Secretariat – 4 maig)

Resum de la trobada del Secretariat del dia 4 de maig.

Està en crisi el model ZER? Com m’imagino un nou model de ZER o una ZER reforçada?

En un primer moment s’ha fet una breu presentació dels diferents àmbits d’actuació del Secretariat:

  • Situació del Secretariat i els seus àmbits. http://escolaruralsecretariat.blogspot.com/
  • Explicació de l’Oberc. http://oberc.fmr.cat/
  • La situació actual del Secretariat i els seus àmbits, així com un petit recorregut per la seva història i el vincle amb l’administració i entitats. Més informació a la web del secretariat: http://escolaruralsecretariat.blogspot.com/
  • Explicació de l’OBERC, l’observatori del mon rural de Catalunya. Es pot trobar més informació a la web http://oberc.fmr.cat/
  • El projecte FROPOMAR arrel d’una convocatòria d’un ERASMUS+. Un dels aspectes que destaca és el fet que es constata que el model organitzatiu de l’escola rural a Catalunya és un model únic i que som un referent al món.
  • Dinàmiques, composició i el funcionament de la taula de rurals que convoca trimestralment el Departament d’Educació. Els temes d’aquesta taula els pot proposar tant el Departament com els mateixos integrants de la taula.
  • La vinculació de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica amb les escoles rurals
  • El treball del Secretariat. Es tracta d’un grup per conversar, compartir, debatre, … sobre pedagogia mirant sempre de fer les trobades en diferents escoles per compartir els projectes educatius i la identitat d’aquell centre o ZER. Aquest grup és vinculat a l’ICE de la UAB i és reconegut.
  • Les idees a destacar són:
  • Projecte educatiu de ZER: com element central.
  • Els models d’agrupaments de ZER.
  • Lideratge compartit, sobre com hauria de ser el model d’organització i direcció de ZER.
  • Una mirada pedagògica de ZER.
  • Encaix de model ZER de la zona amb el model ZER de país. Hauríem de poder trobar diferents models d’agrupament per tal de que tots se sentin còmodes i no hi hagi una pèrdua d’identitat.

Cap on va l’escola rural?:

  • pot ser hi ha d’haver un perfil de mestre d’escola rural
  • equip directiu: ha d’impulsar bones pràctiques, la cohesió d’equip d’escola i de ZER (un equip engrescador i arrossegador)
  • Com respectem les escoles amb el projecte ZER
  • Burocràcia: doblada?, massa burocràcia, en excés
  • Creativitat i Emprenedoria de cada ZER a partir del nostre entorn. Cada ZER ha de treballar les dues vessants sempre tenint en compte el context real.
  • Donar una mà a les Escoles Rurals Europees. Plataformes Europees.
  • Diversitat de criteris segons SSTT, Inspecció
  • Implicació de les famílies en la vida de la ZER
  • El Grau d’Autonomia de l’Escola condiciona la ZER