Gestió d’una cartera d’inversions

Àrea Curricular: Economia
Centre: Ins Ramon Berenguer IV
Localitat: Cambrils

Així doncs, l’objectiu principal d’aquest treball ha estat estudiar els diferents productes financers que hi ha actualment, tot especificant els trets més importants de cadascun que els diferencien. Veure quins poden tenir un risc més elevat (que ens poden fer perdre més diners), els més difícils d’entendre i quins són els que proporcionen rendibilitats majors per poder combatre l’efecte de la inflació.

A més, en tota cartera de gestió d’inversions s’ha de seguir una sèrie de procediments, per tant un altre objectiu és veure quins són aquests procediments i, quin és el més important.

Tot això em servirà per trobar la manera de aconseguir la major rendibilitat de les nostres inversions.

Hipòtesis:

Avui en dia, gràcies als mitjans de comunicació i a les noves tecnologies podem suposar que fan els mercats financers eficients.

Per fer  aquest treball he decidit dividir-lo en tres parts diferents, una part teòrica, una part pràctica i finalment una entrevista a un director d’un banc. En la primera part, els aspectes teòrics, hi ha el sistema financer relacionat amb el món de les inversions, format per institucions, mercats i tipus de productes financers,  amb els seus subapartats i l’explicació corresponent de cada un d’ells. En aquesta primera part, també apareix les dues teories que hi ha hagut i, hi ha, sobre  l’estratègia que cal utilitzar a l’hora d’invertir, a més, un apartat sobre  els ratis borsaris essencials a l’hora de gestionar una  cartera d’inversions. També apareix un apartat el qual tracta dels procediments principals i bàsics de qualsevol cartera d’inversions. Per finalitzar aquesta part teòrica, hi ha un apartat de els tres conceptes primordials que tot inversor ha de tenir en compte quan realitzi les seves inversions.

En una segona part trobem la part pràctica d’aquest treball, la qual esta dividida en tres parts. Per una banda, la primera part consta en l’elaboració d’una enquesta a persones entre una edat de 17-18 per veure el coneixement que tenen sobre les inversions. inversions, de tal manera que facin les seves. D’altra banda, la segona part tracta en invertir de manera simulada. Un compte d’aquest simulador agafarà valors que aconsellin els professionals i, un altre compte agafarà uns valors totalment aleatoris, per veure quin dels dos aconsegueix una millor rendibilitat. Aquest apartat esta basat en un llibre que es diu Un paseo aleatorio por wall street de Malkiel Burton.

Finalment, una segona enquesta a persones entre 24-30 anys per comprovar, en la situació econòmica que ens trobem, la gent jove arrisca tant com s’acostuma a dir.

El tercer apartat esta format per una entrevista a un director d’un banc, per conèixer millor el mon de les finances i saber les opinions d’un professional.

Vaig començar el treball amb moltes idees diferents, però principalment vaig acabar-me centrant en com funciona el món de les inversions i sobretot un aspecte que m’interessava molt era tots els diferents productes financers que hi ha, que són: renta fixa, renta variable, fons d’inversió, productes híbrids, derivats i productes estructurats. Al principi tenia uns coneixements una mica escassos sobre tots aquest productes, fins i tot he aprés nous, però gràcies a una cerca profunda he pogut comprendre com funcionen tots ells.

Gràcies a la part teòrica d’aquest treball també he pogut aprendre que gestionar el sistema financer correspon una complexitat mot gran, no només per la varietat de productes hi ha, sinó també per tots els mercats diferents que hi ha i, cadascun d’ells amb les seves característiques pròpies. També, totes les institucions que intervenen per garantir el bon funcionament i mantenir als inversors segurs respecte les empreses, i com tot això s’ha de coordinar perquè funcioni d’una manera correcta.

Un cop he fet tot l’estudi teòric, vaig centrar-me en la part pràctica del treball, la que m’agrada més, per comprovar diferents aspectes socials en relació a les inversions que sempre he escoltat però, que mai he pogut comprovar en persona. Per això m’ha agradat tant realitzar aquesta part, perquè he pogut resolt molts dubtes que sempre he tingut.

D’aquesta part pràctica, sobretot em vaig interessar molt  per l’apartat de professionals- vs – selecció aleatòria. Quan vaig llegir l’apartat relacionat amb això del llibre Un paseo aleatorio por wall street, vaig tenir molta intriga si  veritablement passava això. Al principi pensava que això no podria ser possible, perquè tots suposem que els experts sempre van més avançats que nosaltres, ja sigui per informació privilegiada o altres aspectes, però una vegada vaig acabar de realitzar la pràctica vaig poder confirmar  el que s’anomenava en el llibre.