Funcionen els remeis de l’àvia?

Laia Garcia FerranTítol:          Funcionen els remeis de l’àvia? Estudi sobre l’efectivitat d’antibacterians naturals
Autor/a:     Laia Garcia Ferran
Tutor/a:      Meritxell Navarrete Gatell
Modalitat:  Ciències i tecnologia: Ciències de la Salut
Àrea:          Biologia
Centre:       C Lestonnac-l’Ensenyança
Localitat:   Tarragona

1. Estudiar el comportament antibacterià de tres elements naturals que tenim al nostre abast, all, mel i farigola.
  2. Aprendre a fer un bon disseny experimental per treballar en un laboratori amb microorganismes i el material necessari.
  3. Realitzar les proves de la part pràctica al laboratori, utilitzant rèpliques i grups control de cada un dels elements per provar la hipòtesi plantejada segons el disseny experimental i les condicions establertes.
    – All: provar si hi ha diferències en l’e
  4. Analitzar les dades obtingudes de les diferents proves de la part pràctica i estudiar els resultats per poder extreure’n conclusions.
  5. Comparar l’efecte antibacterià de l’all i la farigola en funció del bacteri utilitzat.

Potser l’all, la farigola i la mel afecten al creixement bacterià.

En la part teòrica, recerca bibliogràfica dels tres remeis naturals i els principis actius que aporten les propietats antibacterianes.
En la part pràctica, realització dels dissenys experimentals, realitzant tres proves diferents de laboratori per analitzar l’efecte dels antibacterians escollits amb dos bacteris diferents, amb un únic objectiu, comprovar l’efecte antibacterià i provar les hipòtesis plantejades, anàlisi dels resultats obtinguts i el seu estudi per extreure’n conclusions.

La recerca bibliogràfica m’ha permès conèixer quins són els principis actius que aporten a cada un dels remeis les seves propietats antibacterianes. Aquestes dades teòriques m’han permès també tenir en compte factors que poden ser importants de cara als dissenys experimentals i que poden influir considerablement en els resultats.
Després de realitzar la part pràctica al laboratori, la principal conclusió és la importància d’un correcte plantejament previ de cada prova, número de rèpliques, grups control, concentracions, condicions necessàries per poder arribar a obtenir uns resultats i a poder justificar-los. Tot i aquesta feina prèvia on sembla que tot està controlat, després de realitzar les proves, els resultats o bé no s’obtenen o bé no són els esperats. Això m’ha obligat a aprendre a interpretar i a intentar justificar aquests resultats inesperats.
El fet d’utilitzar dos bacteris diferents en les proves amb l’all i la farigola, m’ha servit per comparar el diferent ritme de creixement de cada un, en un mateix període de temps i en les mateixes condicions.
La realització de les diferents parts del treball de recerca, m’han permès aprendre a treballar al laboratori, seguir un protocol, utilitzar eines, microorganismes vius, cultius diferents i aparells.
La recollida de resultats i el seu tractament van lligades amb l’ús d’altres eines com ara gràfiques, taules de resultats, valors de correcció i altres dades estadístiques que una vegada aplicades, ajuden a obtenir i comprendre de manera correcta els resultats.

• AA.DD.. Atlas ilustrado de Plantas Medicinales y curativas.. Susaeta
  • José Luis Berdonces. Plantas medicinales, guía de remedios naturales.. Oberon