El treball de recerca

Àrea:          Filosofia
Centre:       Ins Salvador Vilaseca
Localitat:   Reus

1. El que pretenc realitzant el meu treball és primerament saber com és que es demana un treball d’aquest tipus, a més d’aclarir aquests dubtes personals, aspiro a poder aclarir els dubtes que poden sorgir a altres alumnes que segurament també se’ls pregunten.
  2. Vull estudiar com és que es van començar a fer aquests treballs, quin any va passar això, qui va ser qui ho va plantejar i quina era la finalitat d’aquesta persona o grup d’aquestes a partir d’aquests treballs.
  3. Estudiar com afecta als alumnes mentre el van fent, si els treu temps d’estudi, si el treball suposa una gran feina, en general, saber si dur a terme el treball presenta dificultats per als estudiants de batxillerat.
  4. Saber si val la pena fer aquest treball, és a dir, el valor que té després aquest treball en la nota i la importància d’aquest en el currículum de l’alumne.

La realització dels treballs de recerca ajuda als alumnes que els fan.

La primera part del treball l’he fet mitjançant la recerca en algunes pàgines oficials de la Generalitat de Catalunya, ja que no es dóna informació sobre aquest tema en gairebé cap altre lloc. També he hagut d’ampliar les entrevistes per a obtenir més informació sobre la història d’aquests treballs, perquè no he trobat cap web que en parli.
Per a què quedi clara la importància d’aquest treball i el rol que té al acabar el segon de batxillerat i al voler escollir una carrera, per a què els futurs autors de treballs de recerca puguin tenir una informació que normalment no es dóna. Aquest és un altre punt que fa que el meu treball sigui diferent, innovador i original. Tot això ho he explicat en algun apartat parlant dels professors, tutors i avaluadors dels treballs.
A més, he afegit tots els premis als quals pot optar un treball de recerca. Per a cadascun d’aquests premis he emprat un mètode diferent per a que quedi ben sintetitzada tota la informació. Per a cada premi he realitzat una fitxa on he donat informació sobre la gent a qui va dirigit el premi, qui l’organitza i he afegit una petita descripció que donen les webs dels organismes que en són responsables. D’aquesta manera el meu treball serà també com un tipus de guia per si algun alumne vol presentar-se a algun d’aquests premis.
Seguidament, he dedicat part del meu treball a la reivindicació d’un tema que provoca una sensació d’injustícia o molèstia a molts estudiants de la comunitat catalana, ja que els treballs de recerca es fan només en aquest territori concret. Ho he fet mitjançant la recol⋅lecció d’enquestes de diferents grups de persones en relació amb el treball de recerca, com ara els propis alumnes que ja han fet el treball o alguns dels tutors que els avaluen.

Els treballs de recerca es poden considerar com una eina per a ensenyar als alumnes com s’ha de fer un treball formal i seriós. Però també té una part negativa, la pressió que suposa pels alumnes en el segon curs del batxillerat.
Aquest treball es valora depenent del criteri del institut per part d’un tribunal format per dos professors del departament al qual pertany el tema del treball.
Un treball de recerca amb tot el pes que té, ha de ser premiat si aquest està a l’altura. Per això moltes institucions relacionades amb l’educació i l’ensenyement, com ara el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya o les diferents universitats que ofereixen aquests premis i diplomes, afegeixen valor al treball de recerca, a més d’obsequiar a l’alumne una quantitat de diners per a facilitar-li i ajudar-lo a seguir endevant amb els seus estudis.
Molts alumnes del territori català creuen que es provoca una injustícia ja que aquest treball només es fa en aquest territori concret, altres pensen que aquest treball és un valor afegit en la seva carrera estudiantil i que aquest serveix com a exemple per a aprendre a fer altres treballs.
Realitzant aquest treball he entès que es demana perquè els alumnes es beneficien perquè en el seu futur, tant en la universitat com en el seu futur laboral on es necessitarà aquesta competència en recerca i en investigació de la qual es parla en la web de la Generalitat.
He pogut saber quin any es van començar a fer aquests treballs i com es van implantar en aquest territori concret. He pogut també conèixer més bé i saber què és un treball de recerca, ja sigui perquè l’he fet o perquè ha estat el tema que he estudiat en el meu treball.
Per últim, he pogut veure com ajuda o perjudica als alumnes i quines són les parts del treball que es consideren per part dels estudiants més o menys difícils. He pogut veure també quines són les parts del treball a les quals se’ls dóna més valor per part del professorat.