Automatització del control d’assistència

Àrea curricular: Tecnologia
Centre: C Puigcerver
Localitat: Reus

L’objectiu principal és solucionar el problema automatitzant el control d’assistència.

L’objectiu —en conseqüència de solucionar el problema— és que la tasca de passar llista es converteixi en un control d’assistència automàtic i més ràpid. Altres objectius derivats del principal és que el cost de la solució sigui més baix que el cost del problema anual i que sigui una solució segura.

La solució es basa en què els alumnes, en entrar a classe, amb l’ajuda d’algun element automatitzat, registrin l’accés a classe. I per fer-ho, proposo 3 solucions amb diverses tecnologies. La meva hipòtesi és que amb aquestes 3 solucions podré resoldre el problema i, un cop valorades, escolliré la millor per posar-la en pràctica.

Aquest treball de recerca ha estat una feina interessant, absorbent, molt variada i enriquidora. He començat des del zero absolut mentre he estat escollint el projecte, descobrint i triant tecnologia, comprant el maquinari, barallant-me amb les connexions, estudiant programació, descobrint i entenent l’arquitectura, depurant el programa i resolent els conflictes fins a l’èxit final.

És un treball fet amb tecnologia Raspberry Pi, i la solució guanyadora ha estat lectura per RFID. La part del programari es basa en el llenguatge de programació Python, i sobre el SO de Debian, i amb un conjunt de mòduls he pogut unir un programari del lector, la Base de Dades feta amb SQL i la interfície del professor. En aquest projecte he treballat de tot i més i he après molt.

La conclusió principal és que el resultat ha estat un èxit: un sistema funcional que automatitza el control d’assistència. Al començament del projecte vaig plantejar una hipòtesi i l’he assolit, cosa de què n’estic molt satisfet. Es guanya temps, diners i fiabilitat en control el d’assistència. Estic orgullós del treball fet i acabat.

Al principi del projecte vaig tenir una idea i vaig començar des de zero. Certament, mai havia començat un treball d’aquest abast des de zero, sense saber els obstacles que em trobaria pel mig ni la longitud del camí. Però ara que he arribat al final miro enrere i veig tots els obstacles i totes les superacions, els valors i coneixements que he après, que sens dubte són molts: visió d’empresa, creativitat, planificació, llenguatges de programació, dibuix d’esquemes electrònics, llenguatges de tractament de dades, compra en línia d’ electrònica, hardware, telecomunicacions…

Cada tema té el seu món i fent aquest projecte i treballant tants temes m’he endinsat a tots aquests mons i m’he enriquit de coneixement. Crec que la pràctica de començar projectes des de zero amb una idea al cap és molt bona i ajuda a ampliar la ment. En realitat, no t’esperes tota la feina que vindrà ni com de profunds són aquests mons però sí que no pots parar de descobrir aspectes interessants de la branca de la tecnologia.

Començar el treball molt abans i fer feina durant l’estiu m’ha ajudat a poder superar molts més obstacles i arribar més lluny, i recomano a tothom qui vulgui començar un projecte que li doni temps, que poc a poc es va fent.

Només em cal donar les gràcies per donar-me aquesta oportunitat de fer un treball d’aquestes dimensions i ampliar molt els meus coneixements.