Projecte comunitari: L’espill encantat

Una experiència artística i educativa que inspira i commou.
L’art i l’educació s’uneixen en una iniciativa única que esdevé el focus d’atenció a la comarca de la Segarra. El projecte comunitari L’espill encantat, impulsat i produït pel Conservatori de Cervera, reuneix a més de 450 alumnes -de 7 escoles i 3 instituts- en una aventura artística i educativa que marca un punt de referència en el territori lleidatà.

La cantata, composta per Jordi Castellà, es basa en el poemari “Quadern de música” de l’escriptor Jaume Ferran, que inspira un espectacle que captura la bellesa de la música i les arts escèniques. L’obra, fruit de l’adaptació d’un text de Montse Pont, està escrita per a cor, solistes, narrador i conjunt instrumental.

Experiència i aprenentatge a través de l’art
L’espill encantat no és només un espectacle, sinó una oportunitat d’aprenentatge i creixement personal. A través d’un treball interdisciplinari que relaciona la música i les arts escèniques amb diversos àmbits curriculars, l’alumnat -durant tot el curs acadèmic- aprèn a expressar-se i col·laborar de forma creativa. El claustre de professorat del Conservatori de Cervera, format per més de 30 docents, dona suport -presencialment, a les aules de les escoles i instituts- en un total de 176 sessions, repartides entre els mesos d’octubre de 2023 i març de 2024.

Cultura i comunitat
Amb un total de 9 funcions programades al Teatre Municipal Ateneu de Guissona, entre els dies 13 i 19 de març de 2024, L’espill encantat pot arribar a 3000 persones de públic escolar i familiar. Així doncs, els nens i nenes que participen al projecte tenen l’oportunitat de mostrar el seu treball davant d’amics, familiars i públic general, reforçant els llaços de col·laboració entre les escoles, els instituts i la comunitat local.

Repartiment artístic
El cor infantil, format per l’alumnat d’escoles i instituts és el factor determinant del projecte comunitari. Això no obstant, L’espill encantat, no seria possible sense el talent i la dedicació d’un equip artístic d’excepció encapçalat per Ainet Jounou, jove actriu destacada a la pel·lícula “Alcarràs”, dirigida per Carla Simón i guardonada amb l’Os d’Or al Festival de Cinema de Berlín; Josep Ferrer, actor i cantant amb una extensa carrera en l’òpera i els musicals, amb participacions notables al Gran Teatre del Liceu en produccions com “Le nozze de Figaro”, “D.Q. en Barcelona” de La Fura dels Baus, i “Macbeth”; i Júlia Bonjoch, actriu en diverses produccions teatrals i musicals, com “Pares Normals” de Sergi Belbel, “El petit príncep” i “Cantando Bajo la Lluvia,” dirigides per Àngel Llàcer i Manu Guix.

Tots ells comparteixen escenari amb Montserrat Isanta, soprano, Laura Cots, mezzosoprano i una orquestra d’11 músics formada per professores i professors del Conservatori de Cervera. Les ballarines -Patrícia Nieto, Paula Patsi i Mariona Sabartés- de la Companyia de Dansa “Montse Esteve” estableixen un nexe d’unió entre les emocions i la màgia de l’obra, i connecten amb les arrels locals a través de la seva interacció amb la colla castellera Margeners de Guissona i la Colla de Geganters de Guissona. Més d’un centenar de persones a l’escenari fan possible cadascuna de les funcions.
La direcció artística de L’espill encantat és obra de Xavier Hidalgo mentre que la direcció musical és duta a terme per Jordi Castellà.

Impacte social
El Conservatori de Cervera, amb la col·laboració del Teatre Municipal Ateneu de Guissona, posen de manifest com l’art pot esdevenir una eina poderosa de transformació personal i comunitària. L’espill encantat és una finestra oberta al món de les emocions i l’expressió creativa, amb l’objectiu de compartir la bellesa i la riquesa de la música i el teatre amb tothom.
L’obra s’adhereix a l’Apropa Cultura. Mitjançant aquest compromís, el projecte no només pretén inspirar i commoure, sinó també garantir que l’art sigui accessible a tota la societat.

Suports i col·laboracions
El projecte compta amb el suport del Departament de Cultura i del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, del Consell Comarcal de la Segarra, de la Paeria de Cervera i de l’Ajuntament de Guissona, així com del Servei Educatiu de la Segarra, del Pla Educatiu d’Entorn de Cervera i de Guissona i del Museu de Guissona. A part, la iniciativa implica a més de deu empreses i entitats del territori, destacant el patrocini de bonÀrea, entre altres.

Més informació sobre el projecte, recursos o entrevistes:
● Marc Castellà Bové. Producció i coordinació pedagògica del projecte.
 marc.castella.bove@gmail.com

Materials