La Coeducació a Catalunya, pràctiques de referència i reptes
El projecte “La Coeducació a Catalunya, pràctiques de referència i reptes”, desenvolupat durant el curs 2020-2021 de forma col·laborativa entre l’associació EduAlter i el Grup d’Educació i Gènere (GEG-UAB) de la Universitat Autònoma de Barcelona té com a objectius la visibilització de les pràctiques de referència en matèria de coeducació en centres d’educació secundària d’arreu de Catalunya, des d’un enfocament d’Educació per a la Justícia Global, i fer incidència en les polítiques públiques a partir de generar una anàlisi crítica de la normativa que funciona com a marc legislatiu d’aquestes pràctiques en el context català. Es tracta d’una recerca de naturalesa multi-modal que combina tècniques pròpies de les metodologies basades en les arts, i tècniques participatives, amb una aproximació eminentment qualitativa i emmarcada en la Investigació Activista Feminista (IAF) sobre la Coeducació a Catalunya.
En el següent enllaç es pot consultar l’informe de la recerca, així com la resta de productes resultants del projecte:
Les jornades tenen la intencionalitat de compartir els resultats i generar un espai per detectar quines accions educatives es desenvolupen de manera comunitària per a l’enfortiment i l’apoderament juvenil com a actors i actores de transformació social als territoris de Girona, Barcelona, Lleida i Tarragona. Considerem de gran importància que les representants de les institucions que lluiten per erradicar les violències masclistes del nostre territori, les docents dels centres educatius, les famílies participants i les professionals del sector de l’educació, assisteixin a la presentació i puguin intervenir durant el torn de debat.
Partint del coneixement que aporten les pedagogies crítiques feministes centrades en la presa de consciència crítica i el compromís ètic per subvertir les desigualtats de gènere (Hooks, 1989), aquesta recerca té un doble objectiu:
D’una banda, (i) visibilitzar pràctiques de referència en matèria de coeducació en centres d’educació secundària d’arreu de Catalunya des d’un enfocament d’Educació per a la Justícia Global i, de l’altra, (ii) fer incidència en les polítiques públiques a partir de generar una anàlisi crítica entorn la normativa que funciona com a marc legislatiu d’aquestes pràctiques en el context català.