DENIP 2022: Mai més bombes sobre escoles!

El 30 de gener se celebra el dia Escolar de la No-violència i la Pau (DENIP), una iniciativa d’Educació No-violenta i Pacificadora, difosa internacionalment. Fou fundat l’any 1964 pel poeta i educador mallorquí Llorenç Vidal Vidal. El DENIP propugna una educació permanent en i per a la concòrdia, la tolerància, la solidaritat, el respecte als drets humans, la no-violència i la pau. El seu missatge bàsic diu: “Amor universal, No-violència i Pau. L’Amor universal és millor que l’egoisme, la No-violència és millor que la violència i la Pau és millor que la guerra”. En aquest dia, els centres educatius es converteixen en instruments de pau i enteniment entre persones de diferent formació, origen, cultura i religió. El dia 30 de gener es commemora també la mort del líder nacional i espiritual de l’Índia, i un símbol internacional del pacifisme, Mahatma Gandhi, el 30 de gener de 1948, assassinat a trets per un fanàtic hinduista

Aquest any la Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida vol contribuir a fer que sigui una jornada per fomentar el pensament crític, treballar continguts transformadors i posar focus en els problemes socials de l’entorn, i pel DENIP 2022 proposen que s’abordi la temàtica de la seguretat a l’escola i els infants en context de conflicte. Les escoles han de ser un refugi i no un blanc d’atacs. Agafant com a referència i fil conductor el bombardeig de Lleida del 2 de novembre de 1937, conviden als centres educatius a treballar el dret a l’educació i el dret a la infància.

La proposta d’enguany està dividida en tres fases i consta de diverses activitats i recursos com infografies, poemes, dades, jocs i dinàmiques, audiovisuals. Els centres educatius poden escollir les fases en les quals volen participar. En la pàgina web de La Coordinadora d’ONGD i en el dossier educatiu que han preparat podreu trobar tota la informació més detallada.

Arranca el DENIP 2022 fent curtmetratges d’animació a les escoles. Hi voleu participar?

⏩La Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida juntament amb la Paeria de Lleida i la col·laboració de diverses d’entitats de la ciutat proposa als centres educatius realitzar curtmetratges d’animació sobre el bombardeig de Lleida de 1937, que es projectaran a l’Animac, i accions a les places el 28 de gener.

Voleu aprendre a fer una pel·lícula d’animació per a la pau amb l’Emilió Martí? Inscriviu-vos!

Inscripcions i més informació

📽 Els centres educatius inscrits en la proposta, podran aprendre a fer un curtmetratge d’animació en Stop Motion, utilitzant dibuixos i retallables realitzats per l’alumnat guiats per uns tutorials elaborats pel cineasta Emilio Martí i podran comptar amb el suport de l’alumnat del cicle d’animació de l’Escola d’Art Municipal Leandre Cristòfol.

L’Emilio Martí és cineasta, educador, art terapeuta, investigador i activista pels drets humans. Utilitza el cinema i, especialment, l’animació com a eines per l’educació per la transformació social. Va rebre una candidatura als Goya 2020.

Aquest cop ha preparat uns videotutorials perquè els centres educatius puguin fer curtmetratges per la pau. Aquí pots veure la primera part. Si vols rebre la resta, només heu de fer la inscripció.

Les activitats, dividides en tres fases, giraran al voltant de la seguretat a l’escola i dels infants, així com dels drets a l’educació i a una infància en pau. Es partirà de la memòria del bombardeig de Lleida i del Liceu Escolar el 2 de Novembre de 1937 i es parlarà dels atacs a escoles, docents i alumnat que avui dia es pateixen en zones de conflicte a molts llocs del món.

❗ La data màxima per fer la inscripció és el 10 de desembre de 2021.

El material didàctic que s’ha elaborat per treballar a classe la temàtica del bombardeig a Lleida, la Declaració Escoles Segures de les Nacions Unides, els Drets de la Infància i la Cultura de la Pau, el podeu descarregar aquí:

📄 Dossier educatiu

Per a qualsevol informació o aclariment, podeu posar-vos en contacte amb la Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida: sensibilitzacio@coordinadora-ongd-lleida.cat