L’escalada bèl·lica a l’est d’Europa pot semblar un conflicte llunyà, però no ho és tant quan als nostres centres educatius hi ha nens i nenes d’origen rus o ucraïnès. S’estima que a Espanya hi resideixen unes 112.000 persones provinents d’Ucraïna i unes 80.000 de Rússia. Comparteixen cultura, tradicions i moltes paraules, entre elles la paraula “pau”. La geopolítica internacional els està enfrontant, però això no ha de traslladar-se a les aules.
Us presentem un recull de recursos i idees que us poden ajudar a l’hora d’apropar aquesta temàtica amb el vostre alumnat:
-
- El Diari de l’educació:
-
- Recursos del CESIRE:
- Càpsula de Medi. El llenguatge de la pau, de l’aula al món actual.
- Especial guerra a Ucraïna. InfoK
- Guerres que no s’acaben. Biblioteca Infantil i Juvenil de l’Associació de Mestres Rosa Sensat
- Escola de Cutura de Pau. UAB
- Discrepància benvinguda! Guia pedagògica per al diàleg controvertit a l’aula. Caireta, Marina; Barbeito, Cécile
- Guies educatives ARTiPAU. Associació teixint fils d’emocions
- El món a l’aula: Com tractar amb els alumnes l’horror del que està passant a Ucraïna? Ed. Text
- Desmilitaritzem l’Educació Entitats vinculades al foment de la Pau i a l’educació.
- 21 Pel·lícules de Pau. FundiPau
- Recursos del CESIRE:
-
- Des d’UNICEF ens proposen algunes idees i recursos per abordar aquesta qüestió des d’una perspectiva de clima escolar i salut mental i recuperen tres activitats adreçades a cada etapa per parlar de la PAU, en majúscula.
-
- Centre de Recursos per la Pau. El CeDRe de la Coordinadora ha elaborat una guia per als centres educatius què vol donar resposta als dubtes que des de fa dies ens plantegen les escoles.
-
- CCA(R) Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat:
- Ens proposa tres activitats per treballar el dret d’asil i el refugi en les diferents etapes educatives: Primària / Secundària / Batxillerat i adults
- La Maleta Pedagògica de la Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat per treballar a l’escola el Dret d’Asil i les Persones Refugiades
- CCA(R) Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat:
-
- Projecte de Convivència: caixes de convivència per infantil i primària i secundària. Recursos sobre valors i actituds
-
- Guía pedagògica de la Fundació Akwaba Com vivim? Convivint. Per una escola i un món sostenible i de pau
-
- Eines i suport per organitzar debats i diàlegs a l’aula:
- Escola de Cultura de Pau. Recursos per a conviure (amb la polarització) als centres educatius: Conviure (amb la polarització) als centres educatius”
- Temps de cercle i reunions en cercle. Manual pràctic: Proposta pràctica per a posar en marxa experiències de cercles de diàleg a l’aula, des del marc restauratiu.
- Eines i suport per organitzar debats i diàlegs a l’aula:
-
- Reconeixement d’emocions i necessitats: 36 cartes d’emocions i 36 cartes de necessitats. Recurs elaborat pel Departament d’Educació (2020) amb col·laboració de la il·lustradora Gracia Lleó i l’experta en pràctiques restauratives Mònica Albertí, ens permet aprendre a gestionar les emocions tot jugant, oferint una nova proposta de ludificació en l’educació socioemocional. Cadascuna de les cartes està inspirada en una emoció o estat emocional, el joc de cartes és totalment flexible i pot utilitzar-se creativament de moltes maneres.
-
- El Servei de Suports i Recursos Lingüístics de la Sub-direcció General de Plurilingüisme ens ofereix:
- Orientacions per a l’acollida i l’atenció educativa de l’alumnat refugiat
- Idees i recursos per abordar els conflictes bèl·lics a l’aula
- Nodes de l’alumnat d’origen estranger (L’ucraïnès i les llengües a Ucraïna).
-
- A la Intranet del Departament d’Educació hi trobareu publicats: El protocol d’acolliment de l’alumnat provinent d’Ucraïna i Orientacions i recursos per a l’acollida
-
- En aquest enllaç de l’Xtec hi trobareu recursos didàctics sobre la llengua ucraïnesa.
-
- Pàgina de recursos per a escoles que acullen nens d’Ucraïna (Serveis Educatius del Baix Empordà)