Dictoglossa, adquisició L2

DICTOGLOSSA

Hi ha moltes maneres de fer dictats a l’aula. A l’aula d’acollida (AA) proposem la Dictoglossa, una tècnica d’ensenyament del català com a segona llengua (L2), en què els alumnes han de reconstruir un text breu, escoltant i anotant paraules clau. Després, aquestes s’utilitzen com a base per a la reconstrucció entre tot el grup.

Els passos que cal seguir per dur a terme el Dictogloss a l’AA són els següents:

• Preparació.  La persona docent llegeix un conte amb el suport d’un àlbum il·lustrat per tal de fer una connexió entre el tema del dictat i l’objectiu d’aprenentatge. Per exemple, La tortugueta i el mar de Davies i Poh (2019). Tot seguit, organitzem els alumnes en parelles i els comentem la dinàmica que farem.

• Dictat. Repartim imatges en color, dins d’un sobre, a cada parella. La persona docent llegeix un text curt, dues o tres vegades, a velocitat normal, sobre la temàtica treballada a la fase de preparació i de connexió (com la tortuga i la bossa de plàstic). Mentrestant, cada parella ha d’ordenar les imatges i després apuntar individualment paraules i frases en relació amb el text.

• Reconstrucció. Les parelles d’alumnes comparteixen l’ordre de les imatges i els apunts i comencen a treballar en la versió del text. El mestre guia sense donar la resposta per realçar l’autonomia, la cooperació i la creativitat dels alumnes. A banda d’intentar recuperar el text original, els alumnes estan testant la L2, prenen decisions I identifiquen les debilitats en l’idioma.

• Anàlisi i correcció. El mestre projecta els textos de cada grup per analitzar-ne els errors principals. Al final, es pot projectar el text original amb les imatges ordenades.

Podem dir que la Dictoglossa és una pràctica molt completa, atès que ens permet de treballar les quatre habilitats lingüístiques: auditiva, oral, escrita i lectora.