Xerrada d’inici de curs 23-24

CUIDAR A QUI AJUDA A COMPRENDRE LA VIDA

Benestars i malestars en la professió docent

L’acte d’inauguració del curs escolar 2023-24, adreçat al professorat i als equips directius dels centres educatius de la comarca, es farà el dimarts 19 de setembre, a les 17.30h, a l’auditori de Banyoles

Cal que us inscriviu a la sessió, entre el 6 i el 17 de setembre, en el següent enllaç inscripció

Aquest curs gaudirem de la companyia del psicòleg, educador i periodista Jaume Funes que ens farà una proposta de diàleg per pensar com cuidar (com cuidar-nos) exercint la professió docent i que requereix no afegir dificultats derivades del permanent desacord amb el treball de cada dia. No té sentit parlar de la salut mental d’algú que creua cada dia el llindar de l’escola com un condemnat a galeres.
Proposo cuidar i cuidar-nos (construir activament la nostra salut mental i reparar-la) partint de dues pretensions: la professió ha de ser una font permanent de satisfacció vital; hem de dominar aquelles habilitats que permeten gestionar la pròpia vida per a no perdre la capacitat d’ajudar a equilibrar les vides de l’alumnat amb les quals cada dia convivim a l’escola.
Estem en bons o mals moments personals mentre els i elles es dediquen a ser feliços. Mai estem en terreny neutre. No treballem amb ni com a màquines inertes. I això comporta una necessitat molt més important que en altres professions de dedicar algun temps al nostre món interior, a les calmes que alteren, als dolors que havíem ordenat perquè no ens molestessin, a les vides que imaginem, a… Inevitablement som professionals en permanent contaminació emocional, exposats a la radioactivitat afectiva de subjectes que encara han de viure alguna cosa semblant a allò que nosaltres ja hem viscut.
Cuidar la salut mental docent és cuidar a les persones a les quals s’encarrega ajudar a entendre el món i ajudar-los a trobar el seu lloc en ell. Cuidem la nostra calma vital perquè ells i elles puguin trobar la seva.