Els contes de la Laura i en Joan

¿Coneixeu els contes de la Laura i en Joan? La col·lecció de contes es troba online però també a les biblioteques i escoles de Catalunya. El seu objectiu és compartir amb la mainada (educació primària) en forma d’aventura, la recerca que es fa a casa nostra, de manera que permeti a les noies i als nois descobrir quina finalitat té i fomentar les vocacions científic-tecnològiques. A la web del programa també hi trobareu activitats digitals i altres activitats i iniciatives gratuïtes com són:

COL·LECCIÓ

La col·lecció dels “Contes de la Laura i en Joan”, dels quals s’han publicat 28 números, dins el recull de material didàctic “Recerca Directa”, pretén estimular la curiositat de nens i nenes, així com les seves ganes de conèixer la recerca que s’està duent a terme a Catalunya. La Laura i en Joan en són els protagonistes i fan servir els seus poders màgics per ajudar investigadors de diferents universitats i centres de recerca catalans.

CONTACONTES

Els Contacontes de la Laura i en Joan consisteixen en sessions didàctiques en què dos dinamitzadors —que adopten el paper de la Laura i en Joan— visiten una escola per dramatitzar un conte. Posteriorment, els alumnes es converteixen en investigadors i investigadores i fan un taller sobre la temàtica del conte.

MALETA PEDAGÒGICA

La Maleta pedagògica és un recurs educatiu que els centres escolars poden sol·licitar i que inclou una guia per al professorat i el material necessari per fer dos jocs didàctics. Principalment, aquesta activitat està adreçada a infants de 4t i 5è de primària, tot i que també es pot plantejar a alumnes des de 3r i fins a 6è de primària.

Com funciona l’enviament i retorn de la maleta? Les maletes són enviades per missatgeria a les escoles i el centre disposa del material durant un període d’uns 10 dies. L’enviament i el retorn dels materials van a càrrec de la coordinació del programa i no suposen cap cost per a les escoles.
ESCAPE BOX

• L’Escape box (capsa de joc d’escapada) Mercaders i pirates de la Mediterrània medieval, és un recurs educatiu dirigit a públic escolar de primària creat pel Departament de Recerca i Universitats amb motiu de la commemoració dels 750 anys dels Costums de Tortosa i els Costums de mar, que impulsa el Departament de Justícia.
    • A través d’aquest recurs autoguiat, l’alumnat s’endinsarà en les aventures dels mercaders i pirates de la Mediterrània medieval per descobrir el protagonisme de Catalunya en el comerç marítim medieval, la importància del Consolat de Mar per a l’actual dret marítim i alguns conceptes relacionats amb la navegació.

JOCS INTERACTIUS

Els Jocs interactius de la Laura i en Joan són jocs en línia basats en cada conte de la col·lecció. Amb aquests jocs, es pot esdevenir el protagonista d’una apassionant recerca amb molts enigmes i sorpreses.

CONCURS DE CONTES DE CIÈNCIA

El Concurs de Contes de Ciència de la Laura i en Joan és un concurs per a l’alumnat de cicle mitjà i superior de primària en què els alumnes participants han de presentar la creació pròpia d’un conte científic i de recerca inspirant-se en la col·lecció de “Contes de la Laura i en Joan”. Per a cada edició, es defineix una temàtica, així com un guió i pautes per estructurar els contes. El concurs permet desenvolupar els aspectes relacionats amb la lectura i l’expressió escrita i, alhora, dona a conèixer la recerca que es fa a Catalunya i fomenta les vocacions científiques.