De l’hort a casa

Es tracta d‘un recull de materials didàctics adreçats a l‘alumnat i al professorat de primària i secundària de Catalunya, que ha estat editat per l‘Associació Vida Sana i la Generalitat de Catalunya amb el suport de l‘Obra Social de la Fundació —la Caixa“.

A l‘interior de la maleta es troben propostes d‘activitats fàcils d‘integrar en projectes escolars destinats a desenvolupar competències orientades en fer un ús responsable dels recursos naturals i tenir cura del medi ambient. Amb aquesta proposta, la Generalitat posa a l‘abast dels infants i els docents una informació bàsica sobre producció ecològica dels aliments amb un format entenedor i participatiu.

Dins de la caixa de fruites i verdures de l‘hort a casa es pot trobar:
  • Joc de la bioca Joc de preguntes i respostes que té com a objectiu passar una bona estona compartint reflexions al voltant de l‘hort ecològic i el respecte pel medi ambient. Per aquest motiu, els continguts proposats són molt amplis i abasten aspectes relacionats amb el coneixement del calendari de l‘hort, la sostenibilitat, el compost o el reciclatge. Es tracta d‘una adaptació del popular joc de l‘oca amb una nova cantarella:de col en col avança el cargol.
  • Joc Dóna la cara Es tracta d‘un joc motriu de persecució que simula les relacions alimentàries que es poden donar en un hort ecològic per comparar-les amb les que es donen en un hort en què es practica l‘agricultura intensiva.
  • Dins una llavor Es tracta d‘un tetraflexàgon que permet veure una sèrie d‘imatges que representen un cicle natural. Retallant i plegant el paper s‘obté un fris de quadrats articulats que permeten doblar les dues cares que té el full presentant una seqüència de quatre imatges. El full, a banda del desenvolupament pla del tetraflexàgon, va acompanyat de les instruccions de muntatge i de dos textos que permeten treballar continguts relacionats amb els cicles naturals dels vegetals i el respecte pel medi ambient.
  • Experimentem amb el sòl A través d‘aquest joc es pretén donar a conèixer les propietats del sòl per tal de tenir una idea més clara de com és el nostre sòl per tal d‘iniciar amb més èxit el nostre hort ecològic.
  • HorTAC HorTAC és un CDRom que pretén desenvolupar un conjunt d‘habilitats que són necessàries per resoldre una sèrie de reptes mitjançant l‘experimentació digital. El seu contingut s‘estructura en tres apartats:

• El calaix d‘informació: permet l‘accés a un conjunt d‘arxius que contenen els originals del materials didàctics que composen la maleta ecològica. Va adreçat al professorat.

• L‘hort pas a pas: l‘entrada a aquest apartat es realitza a través d‘una animació que dóna pas a 12

activitats que tenen com a fil conductor l‘hort escolar ecològic.

• Jocs: set propostes lúdiques ambientades en l‘hort, que permeten jugar i, alhora, aprendre.

• Calendari de l‘hort escolar ecològic Amb aquest calendari es pretén diferenciar amb facilitat les espècies pròpies de l‘hort de tardor- hivern, les de l‘hort de primavera-estiu i les que es poden conrear tot l‘any. D‘altra banda, també s‘indica si la sembra s‘ha de fer directament amb les llavors o si s‘ha d‘iniciar amb planter. Les 26 espècies d‘horta que es presenten són les més clàssiques dels horts i estan ordenades segons la part de la planta que es menja. El calendari es complementa amb tota una sèrie de suggeriments per treballar a l‘hort i una justificació de l‘agricultura ecològica que poden donar peu a debats constructius.

La maleta es complementa amb tres llibres:

• La Guia de les espècies més comunes d‘horta a Catalunya, és un llibre de coneixements que recull un conjunt de fitxes, seleccionades a partir d‘entrevistes realitzades a avis i àvies de Catalunya. Cadascuna de les fitxes conté una imatge, informació específica de l‘espècie i consells pràctics per aconseguir bons productes ecològics. La informació específica s‘organitza en diferents camps com ara el sòl, clima, sembra, reg, fertilització, plagues i malalties.

• Què és l‘agricultura ecològica? dóna a conèixer, amb un llenguatge planer i entenedor, els principis fonamentals de l‘agricultura ecològica.

• L‘hort escolar ecològic és un manual que combina els coneixements relacionats amb l‘hort amb lectures i propostes didàctiques.

Guia del professorat

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *