Padrines: Cròniques de maternitat i criança d’una generació silenciada

L’alumnat de 3r d’ESO de l’Institut Josep Vallverdú i del Col·legi Mare de Déu de Montserrat aquest any estan treballant el còmic “Padrines: Cròniques de maternitat i criança d’una generació silenciada” de l’autora Mariona Visa a les aules.

“Padrines” és un còmic creat a partir de les entrevistes que Mariona Visa va fer a un seguit de dones, d’uns 80 anys, al voltant de la maternitat i la criança en una època amb molts tabús i alhora manca d’informació.

Un dels objectius pels quals s’ha treballat aquest còmic és donar a conèixer els còmics com a gènere literari i trencar estereotips preconcebuts de que els còmics únicament poden parlar de superherois.  Per altra banda, també es vol conscienciar als alumnes de la importància d’estar ben informats sobre tot allò que té a veure amb la sexualitat. Per últim, amb la lectura de les diferents històries del còmic es vol fer reflexionar als alumnes sobre l’important que es conèixer els relats i les vivències dels que ens són més pròxims, ja que això forma part de la seva història i els pot enriquir i ajudar a ser més conscients i crítics amb la societat i els seus tabús.

Aquesta activitat s’ha pogut dinamitzar des del Pla Educatiu d’Entorn gràcies a la col·laboració amb la Biblioteca Marqués d’Olivart i la Mariona Visa, autora del còmic. Per altra banda s’ha pogut implementar l’actuació gràcies a la bona predisposició del professorat de Llengua catalana dels dos centres educatius des del primer moment.