Coneixem el nostre territori: Collita d’olives i visita a Cal Gineret

Un dels objectius del Pla Educatiu d’Entorn, és que l’alumnat dels diferents centres educatius de Les Borges Blanques coneguin la pluralitat que té el nostre territori. Per això, després de la situació de pandèmia, s’ha organitzat conjuntament amb l’Escola Joan XXIII, el Col·legi Mare de Déu de Montserrat, l’Escola Agrària i les referents del Pla Educatiu d’Entorn, una sortida a l’Escola Agrària amb els alumnes de 3r i 4rt de primària, amb l’objectiu d’aproximar i donar a conèixer un dels nostres productes més importants del territori: l’oliva arbequina; així com el procés tradicional de la collita de les olives. A més, l’activitat pretén convidar a la reflexió dels més menuts envers el gran valor que té l’agricultura en la nostra comarca.

Així doncs, els dies 16 i 17 de novembre l’alumnat d’ambdues escoles, van anar caminant fins a l’Escola Agrària, on van collir olives. Els i les alumnes de l’Escola Agrària van acompanyar, guiar i explicar tots els passos que s’han de dur a terme per recol·lectar el producte. A més, els van ensenyar a manipular les diferents eines manuals (rasclets) i mecàniques (vibradors) que s’utilitzen per fer la collita.  Un cop van estar totes les olives a les borrasses, van poder separar les olives de les fulles mitjançant un gran colador. Gràcies a aquesta tasca els infants van poder tocar, olorar i gaudir del nostre producte identitari i de referència. Una vegada finalitzada aquesta experiència, l’alumnat de l’Escola Joan XXIII i el Col·legi Mare de Déu de Montserrat van tornar caminant fins als respectius  centre educatius.

A més, a finals del primer trimestre i l’inici del segon, els centres educatius visitaran  Cal Gineret, un antic molí datat a finals del segle XIX, en el qual, encara hi ha els cups d’oli, tot i que havia estat un dels refugis antiaeris dels quals disposava la població per amagar-se dels bombardejos durant la Guerra Civil.

Per finalitzar l’activitat, la 2a sessió d’aquest projecte es realitzarà el dimecres 24 i 29 de novembre a cada escola.