“Ara que estem junts”. Argelers

L’alumnat de 3r d’ESO de l’Institut Illa de Rodes de Roses llegeixen conjuntament a classe el llibre “Ara que estem junts” de Roc Casagran. El llibre explica la història d’una família de Sabadell que marxa a l’exili i acaba al camp de concentració d’Argelers. Un cop acabada la lectura venen a l’Entorn a fer el camí de l’exili i acabem a la platja d’Argelers recorrent així els mateixos camins que els protagonistes del llibre. Durant la sortida anem llegint fragments, recordant el què han llegit lligant-ho amb la història i fent així un treball de memòria històrica. Al la platja d’Argelers varem recrear, a petició d’un alumne, un episodi del llibre: En Tòfol, el protagonista s’ha de separar de la noia que estima, la Maria. Ell marxa del camp, ella es queda. En el moment del comiat ell li regala un poema que el seu germà lli va regalar i ella no l’accepta. Aleshores ell l’escriu a la sorra , a vora-mar i li diu: –Ara només falta que arribi una onada i se l’emporti (…). Així el tindrem tots dos, el poema, i el mar se l’aprendrà de  memòria i ens el portarà sempre que el necessitem-.

La sorra i el mar, l’efímer, l’oblit i la memòria es conjuguen a la platja d’Argelers.  Una sortida com a conclusió d’una lectura. Una lectura i una sortida per combatre l’oblit. Que el mar d’Argelers ens guardi la memòria.