Jornada Exilis. Instituts de l’Alt Empordà i un de Tortosa

A l’Alt Empordà hi ha un grup de treball de docents d’història de secundària anomenat Exili, Deportació i Holocaust que treballa la memòria històrica amb el seu alumnat. Una comissió d’aquest grup de treball el setembre passat varen anar a les Terres de l’Ebre per visitar espais de memòria i allà varen contactar amb un altre grup de docents que tenen els mateixos objectius. Aquests docents del sud, de l’Institut Dertosa de Tortosa, dona la casualitat que realitzen una estada amb nosaltres per treballar l’Exili. D’aquella trobada del setembre, va sorgir la idea de fer coincidir la seva estada a la Catalunya Nord, a l’EdA del Canigó, amb una jornada que organitzen els docents del Grup de Treball empordanès a la platja d’Argelers. El resultat ha estat una trobada emotiva. Més de 500 alumnes de diferents instituts de l’Alt Empordà i l’Institut Dertosa s’han trobat a la platja d’Argelers per recordar i commemorar el fets de l’Exili.

La jornada ha començat al matí on cada institut participant ha visitat diferents espais de memòria com el MUME de la Jonquera, el memorial Walter Benjamin de Portbou, la Maternitat d’Elna o el Coll de Lli a La Vajol i finalment a la tarda tots els centres s’han trobat a la platja d’Argelers.

Allà, al costat del monòlit commemoratiu del que fou el camp de concentració, alumnat de cada centre han llegit textos i han fet una ofrena floral. Llavors testimonis de l’exili, de l’associació FFREEE, ens han transmès emocionats les seves vivències i per últim, l’ Alcalde d’Argelers, Antoine Parra ha agraït la nostra presència i la importància d’aquell acte.

Finalment, ordenadament, tots els centres s’han distribuït a la platja, sobre la sorra, on l’alumant  ha fet recreacions d’imatges del que va ser el camp d’Argelers i per acabar s’ha representat el que fou el fil ferrat del camp de concentració, al sud, a l’oest, al nord, alumnes fent el maleït fil ferrat i l’est el mar i l’horitzó.

Des de l’Entorn d’Aprenentatge del Canigó que treballem la memòria de l’Exili  amb les nostres activitats, ens ha omplert d’emoció participar en aquesta  jornada. Saber que hi ha grups de docents que treballen en aquesta línia i es dediquen a transmetre el llegat històric de la lluita contra el feixisme al seu alumnat ens enorgulleix. Només així, trepitjant la sorra fràgil d’Argelers, es consciencia i es transmet un aprenentatge vital pels nostres alumnes: la memòria d’aquells que varen lluitar per la democràcia i la llibertat somiant un món més just possibilita l’aprenentatge que una societat justa, democràtica i amb respecte cap a totes les persones és la millor resposta contra les derives neofeixistes que amenacen la nostra societat.

Tan sols ens queda agrair als docents del Grup de Treball de l’Exili, Deportació i Holocaust per haver-nos ofert participar d’aquesta jornada contra l’oblit que pretén mantenir la memòria viva. Una experiència educativa que ens verifica que des de l’educació pública és la millor trinxera per construir un món més digne per tots i totes.