La paraula en el vent: Itinerari històricoliterari a Empúries

Nivell educatiu: Batxillerat i adaptable a 4rt d’ESO i a Cicles Formatius

Aquesta activitat pretén combinar la visita guiada tradicional a la ciutat grega i romana d’Empúries i al seu Museu amb la lectura, per part dels alumnes participants, de textos relacionats amb aquest jaciment, d’escriptors grecs i llatins en traducció catalana.

Cada alumne, sota el guiatge del seu professor o professora, es prepara un dels textos subministrats pels professionals del CdA (i que es poden descarregar en aquest Enllaç i el llegeix davant de l’espai que s’hi relaciona. Finalment, tots els participants el comenten breument i en glossen la seva relació amb l’espai visitat.

Aquest projecte es presenta sota dues modalitats diferents segons el nivell acadèmic dels alumnes participants.

En cas d’instituts petits que així ho desitgin i per tal d’optimitzar el desplaçament a Empúries, es pot combinar aquesta activitat amb la titulada «Itinerari científic a les Dunes d’Empúries», adreçada preferentment a alumnes del batxillerat científic, de manera que ambdues activitats es poden realitzar paral·lelament.

En relació a aquest itinerari i al titulat “Itinerari científic a les Dunes d’Empúries”, us recomanem que llegiu amb atenció les Consideracions Itineraris Batxillerat aquí indexades.

Per dur a terme aquesta activitat partirem de la pregunta guia:

Recomanem que mireu la presentació que us enviem per tal de començar a preparar el terreny i crear interès i curiositat.

Aquí teniu un vídeo il·lustratiu dels nostres guiatges històricoliteraris, així com un reportatge audiovisual protagonitzat pels professors i alumnes de dos instituts de Tàrrega.

En aquest enllaç podeu trobar el Quadernet de Camp.

Treball posterior que els alumnes han de fer (aquesta és una proposta, podeu fer-ne una altra si voleu)

Per 1r de batx. Fer un treball de recerca de textos literaris que descriguin l’estructura i organització d’una ciutat romana o grega.

Atès que 2n de batxillerat  està orientat a la selectivitat, no s’estableix un producte final concret, sinó simplement que l’alumne sigui capaç de resoldre qualsevol pregunta, de qualsevol tipologia, sobre la ciutat grega i romana d’Empúries en les proves de grec i llatí de selectivitat.

Per saber-ne més:

I aquí dos articles i el tríptic de promoció de l’activitat:

«Poesia més enllà de l’aula: Els itineraris de la paraula» (Serra d’Or, nº 674, febrer de 2016)

«La paraula en el vent: Guiatges històricoliteraris a Empúries» (Auriga, nº 81, abril de 2016)

• Jaciment ibèric d’Ullastret i Museu
  • Itinerari científic a les Dunes d’Empúries

P1060599001-2

Torna a Empúries, un pont de mar blava