Els ecosistemes dels Aiguamolls de l’Empordà. ESO

Nivell educatiu: ESO

Codi de l’activitat: Ns1

Després d’anys de lluita contra l’especulació urbanística, es va aconseguir preservar aquesta zona humida, rica en diversitat d’ecosistemes, on es poden observar espècies vegetals característiques de cadascun d’ells, a més de mamífers, aus, rèptils, amfibis, insectes… A més, també es pot estudiar la formació de la plana empordanesa i la dels mateixos aiguamolls.

Recorregut des del mas Matà (observatori Senillosa) bé fins al Bruel, bé a la platja de can Comas o bé fins a la desembocadura del Fluvià, amb estudi dels tres ambients principals del parc natural. Observació de les aus amb ajut d’una guia i de prismàtics.

La durada de la visita és de 3 o 6 hores, segons el recorregut que es pacti.

Si voleu vincular la vostra activitat a una UNITAT DIDÀCTICA, us fem una proposta de treball d’una competència Bàsica o si cliqueu l‘enllaç trobareu una proposta per a treballar altres CCBB.

Per vincular a la programació del centre
ÀMBIT DIMENSIÓ COMPETÈNCIA

Àmbit de coneixement del medi

Dimensió món actual.

Competència 4.

Analitzar paisatges i ecosistemes tenint en compte els factors socials i naturals que els configuren, per valorar les actuacions que els afecten

Objectius:
  • Aprendre  a utilitzar els prismàtics i tenir-ne cura
  • Aprendre a observar fauna i conèixer el nom dels ocells més comuns als aiguamolls
  • Saber observar, classificar i dibuixar algunes plantes dels aiguamolls i entendre les adaptacions als seus diferents hàbitats
  • Saber interpretar el paisatge i entendre la formació dels Aiguamolls de L’Empordà
  • Entendre què vol dir Parc Natural i pensar estratègies de cara al futur

Per dur a terme aquesta activitat partirem de la pregunta guia:

És important que mireu amb els alumnes la presentació que us enllacem per tal de començar a preparar el terreny i crear interès i curiositat.

IMPORTANT

Als aiguamolls és imprescindible portar prismàtics. Tot i que al CdA intentem tenir un prismàtic per a cada alumne, se’ns en fan malbé molts per l’ús continuat que se’n fa. Tots els alumnes i professors que tinguin prismàtics, seria bo que els portessin.; i així garantirem que cadascú tingui uns prismàtics durant la visita.

Cal anar preparar pels canvis sobtats de meteorologia en un mateix dia, és imprescindible que els alumnes portin roba d’abric i crema solar i/o protector dels mosquits a partir de la primavera fins al mes de setembre.

Un bon calçat és imprescindible per a gaudir d’un dia als aiguamolls (les xancletes no són una bona opció).

És molt interessant que els alumnes portin algun aparell de fotos per grup: les imatges resultants són una bona matèria primera per a compartir al blog i, sobretot, per a fer un treball posterior molt visual.

Aquesta activitat està directament relacionada amb:

• L’Empordà a vol d’ocell, Nord-Sud
  • Riba dreta del Fluvià (curs baix)
  • Sistema Dunar d’Empúries

Torna a activitat dels Aiguamolls per nivells