Acompanyament educatiu 2.0 a través del joc

El divendres 24 d’abril a les 16 h es va realitzar el taller “Acompanyament educatiu 2.0 a través del joc” dirigit fonamentalment als monitors dels tallers del Projecte d’Acompanyament Educatiu de PEE, d’Esplugues de Llobregat amb participació de monitors, coordinadors de les entitats locals que desenvolupen el projecte i agents educatius vinculat al PLAYFUL PARADIGM en què Esplugues de Llobregat participa amb altres ciutats europees.

PLAYFUL PARADIGM (projecte Urbact) és una xarxa  europea per desenvolupar un projecte de foment de jocs tradicionals adreçats a totes les edats.  Es tracta d’utilitzar el joc a l’espai públic com a eina per enfortir la cohesió social. Aquest és l’objectiu del projecte en el qual treballarà l’Ajuntament d’Esplugues durant els propers dos anys, dins d’una xarxa europea liderada per la ciutat italiana d’Udine i en la qual també hi són Cork (Irlanda), Katowice (Polònia), Klaipeda (Lituània), Larissa (Grècia) i Viana do Castelo (Portugal).

MARINVA, com a promotor del projecte en el municipi, ha organitzat algunes activitats formatives amb professorat de la zona en gamificacíó dins del projecte de participació de d’alumnat Audiencia Jove. Davant la situació de confinament i amb l’objectiu de formar i proporcionar recursos adaptats a la nova realitat MARINVA va organitzat aquest taller ja programat, el va adaptar a les necessitats actuals i va proporcionar recursos per a contribuir a l’assoliment d’un dels objectius del PAE: acompanyar a infants i joves des de la distància per mitjà del joc.

Va començar contextualitzant el joc com a eina d’aprenentatge significatiu i va insistir en el joc com actitud existencial, inherent a la persona que hem de recuperar, explorar i aprofitar. Després vam mesurar la nostra actitud lúdica amb un ludòmetre abans de començar a treballar a partir d’un cas pràctic proposat per un participant que va ajudar a posar en pràctica la metodologia MAGIC i les propostes dels participants per a crear una narrativa perquè el repte d’aprenentatge sigui motivador i significatiu pel infant o jove.

 

 

Un  altre recurs que vam compartir i resulta fonamental en la metodologia  MAGIC és el mapa de l’empatia de l’alumne. Que li motiva, li interessa al infant o jove. Cal que ens posem en el seu lloc i pensem que ens agrada, ens motiva, ens enganxa i pensem propostes que amb feedback immediat, sistema de recompenses, nivells, …En definitiva cal buscar l’èpica de la tasca per a contactar amb l’infant o jove.

El taller programat es va adaptar a les noves condicions de confinament i va proporcionar recursos per fer ús del joc com a eina d’acompanyament educatiu a distancia:

Gamifica la teva aula. Recursos en línia ordenats en funció d’assignatures i nivell d’estudis: https://sites.google.com/site/gamificatuaula/

Catàleg d’experiències lúdiques. https://www.elcel.org/es/

Classificació de jocs en funció de el desenvolupament d’habilitats i competències:  http://devir.es/juegos-en-el-aula/

Recursos per treballar classificats en funció d’edats, assignatures, habilitats cognitives, emocionals i socials: https://bebeamordor.com/efecto-ludico/

Informes psicopedagògics de diversos jocs educatius. Anàlisi dels següents jocs:  (Draftosaurus Misión Cumplida Bed Bugs Crazy Food Dino Path Encuadra Frenetic Village Mi primer juego de Barcos Sam The Villain Speed Monsters Sticky Sherlock: Suriguri , El Mapa del Pirata, https://ludiaasesoras.com/descargas/

Recursos Print and Play: https://aujeumag.asmodee-canada.com/imprimez-et-jouez.html

Algunes eines interessants per aportar ludicitat a la virtualitat:

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>