Acompanyament de les famílies de l’institut La Mallola

El passat dimarts 10 de març des del Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari (SOAC) i gràcies a la col·laboració i organització de l’Associació de Famílies de l’Institut la Mallola vam dur a terme una xerrada d’orientació dirigida a les famílies d’aquest mateix centre educatiu. L’objectiu de la xerrada era empoderar a les famílies oferint eines per ajudar a reforçar l’acompanyament que aquestes duen a terme amb els seus fills i filles en la presa de decisió de la tria d’itinerari formatiu.

Quan s’està a punt de finalitzar l’Educació Secundària Obligatòria o el Batxillerat són moments d’angoixa en els que els joves han de prendre una decisió molt important, sent la família un dels pilars fonamentals en la que sustentar aquesta tria. A la trobada vam destacar tres aspectes clau per optimitzar l’acompanyament familiar: l’autoconeixement, els itineraris formatius que ens ofereix el sistema educatiu i l’oferta formativa existent.

En relació a l’autoconeixement, és necessari fer aflorar els interessos, habilitats i competències personals dels nostres joves, a la vegada que s’ajusten les seves expectatives a partir de definir les característiques dels diferents perfils professionals als que vulguin optar. A partir d’aquí els podrem adreçar cap aquelles opcions formatives més convenients, però per això cal conèixer les possibilitats que el sistema educatiu ofereix i les característiques específiques de cada una d’elles. Tenint en compte aquest fet vam mirar d’oferir una visió general dels diferents camins que poden seguir els nostres joves per continuar formant-se, donant visibilitat tant al batxillerat com a la formació professional però també a aquelles opcions disponibles quan no s’ha obtingut el graduat escolar (informació exhaustiva a Estudiar a Catalunya). La formació ocupacional oferta des del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) també va tenir cabuda, entenent que hi ha joves que necessiten camins que els puguin portar a una inserció laboral més ràpida a partir de formacions específiques de curta durada.

Vam aprofitar l’espai per fer difusió de tota l’oferta formativa postobligatòria que els diferents centres educatius públics d’Esplugues ofereixen, amb les corresponents jornades de portes obertes, i dels serveis existents en el municipi que poden reforçar l’acompanyament als joves i a les seves famílies en el moment d’escollir itinerari formatiu: l’Assessoria acadèmica i laboral de l’Oficina Jove d’Emancipació i el Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari al Servei Educatiu del Baix Llobregat VIII.

La presència final de tres exalumnes del centre que cursen estudis postobligatoris que ens van explicar el procés que van dur a terme en la tria d’itinerari formatiu i l’experiència que actualment estan gaudint, va ser la cirereta del pastís que va acabar d’arrodonir la trobada.

Agraïm a tots els assistents la seva càlida acollida i estem molt satisfets de la bona rebuda que va tenir la xerrada!