PEE 0-20. Projecte d’Àmbit Comunitari d’Absentisme

El 19 de novembre ens van connectar més de 65 agents educatius d’Esplugues de Llobregat per participar en la Comissió Representativa Institucional, segona de l’any 2020. En la mateixa es va aprovar la memòria del curs 2019-20, el pla d’actuacions del curs 2020-21 i dos projectes d’àmbit comunitari: el d’orientació, que fonamenta les actuacions del SOAC (Servei d’Orientació d’àmbit Comunitari) i el d’absentisme en el que portem treballant des de 2017 i aprofitem per a presentar.

El projecte d’Àmbit Comunitari d’absentisme té com a Objectiu general vetllar per la plena escolarització de tots els infants i joves d’Esplugues de Llobregat dotant als centres educatius d’una eina per prevenir, detectar i intervenir davant situacions d’absentisme i abandó escolar durant les diferents etapes d’escolarització obligatòria des de una perspectiva comunitària.

I proposa els següents com a objectius específics

• Sensibilitzar a la comunitat educativa sobre la necessitat d’exercir el ple dret a l’educació.
  • Facilitar la detecció de conductes absentistes
  • Potenciar les estratègies d’acompanyament a l’escolaritat per tal d’aturar i revertir els processos d’absentisme.
  • Difondre un circuit de coordinació i treball en xarxa entre els diferents agents de la comunitat educativa implicats en els processos d’absentisme i abandonament escolar
  • Reduir la taxa d’abandonament escolar prematur al final de l’educació secundària obligatòria i la no-escolarització, especialment en el pas de primària a secundària.
  • Establir un marc de col·laboració interadministratiu entre la Generalitat i els ajuntaments.

En el projecte es comparteixen els indicadors d’absentisme, els factors de prevenció, es facilita taules de registre i es facilita un circuit d’actuació amb enllaços amb els recursos adients.

Per l’elaboració d’aquest document han col·laborat tots els integrants de la comissió d’absentisme i han participat de forma més intensiva els integrants del grup de treball de prevenció de l’absentisme, un grup interdisciplinari que aporta la mirada i experiència des de cada àmbit de com afrontar l’absentisme. Gràcies a aquest grup de treball el projecte ha afegit novetats importants com és la importància de la prevenció que el SOAC vol incidir-hi, i les accions per la reincorporació al centre i a l’aula. Gràcies a tots i totes i seguim treballant.

Properament disponible en la pàgina del SOAC.