Oferta formativa de Cultura digital (curs 2021-2022)

L’objectiu de les accions formatives de competència digital i de suport a la transformació digital dels centres organitzades per la Direcció General d’Innovació, Digitalització i Recerca Educativa és garantir la millora dels resultats educatius de l’alumnat, i en particular, l’assoliment de la competència digital, tant de l’alumnat com del professorat. La formació de cultura digital està alineada amb les diferents dimensions i nivells de la Competència digital docent i emmarcada en l’eix 2, professorat digitalment competent, del Pla d’Educació Digital de Catalunya (PEDC).

L’oferta formativa consta de diverses modalitats:

1. Càpsules formatives i itineraris

Tenen per objectiu dur a terme una formació concentrada en un termini curt de temps.

Poden ser de 5 hores (Nanokudis), de 10 hores (Kudis), que es corresponen a formació de nivell bàsic de competència digital docent, o de 15 hores (Macrokudis). Les càpsules es poden realitzar en format itinerari i certificar 25 o 30 hores.

📅 Les càpsules i els itineraris s’ofereixen en tres torns:

• del 13 de setembre al 12 de desembre de 2021
    • del 12 de gener al 17 d’abril de 2022
    • del 18 d’abril al 30 de juny de 2022

ℹ️ Consulta la relació de càpsules i itineraris

📝 Inscripció. Per inscriure’s a les càpsules cal accedir a l’entorn virtual d’aprenentatge del Departament d’Educació (Odissea).

2. Cursos telemàtics

Es corresponen a cursos tutoritzats i cursos tipus MOOC, en modalitat asíncrona, i tenen una dedicació de 45 hores.

📅 Els cursos telemàtics estan agrupats en dos torns:

• del 14 d’octubre del 2021 al 31 de gener de 2022
    • del 7 de gener al 5 de juny de 2022

ℹ️ Consulta la relació de cursos telemàtics

📝 Inscripció als cursos telemàtics

3. Xarxa Territorial de Cultura Digital

La Xarxa territorial de Cultura digital (XTCD) és un punt de trobada i acompanyament en el procés de transformació digital dels centres educatius de Catalunya. L’objectiu principal és intercanviar i compartir experiències d’aula i de centre, sumar i enriquir la feina que ja s’està fent arreu del territori, tot potenciant el treball en xarxa i facilitant espais de coordinació i documentació.

Enguany la XTCD es divideix en tres subxarxes:

3.1. Subxarxa de Competència digital docent

A finals de l’any 2023 els docents de Catalunya han de certificar amb un nivell mitjà la seva competència digital docent (nivell B1). Donant resposta a aquest objectiu s’oferiran recursos formatius buscant crear entorns d’aprenentatge que afavoreixin el desenvolupament de les àrees de la Competència digital docent.

3.2. Subxarxa d’Estratègia digital de centre

Abans de la finalització del curs 2022-23, tots els centres educatius de primària i de secundària de Catalunya hauran de crear el document d’Estratègia digital i començar la implementació de la transformació digital allà definida. La subxarxa inclou grups de treball mentoritzats.

3.3. Subxarxa de Coordinació digital de centre

Punt de trobada dels coordinadors i coordinadores digitals dels centres educatius. Un espai per parlar de com dinamitzar la transformació digital als centres i la gestió dels equips, serveis i infraestructures digitals per garantir aquesta transformació.

Sessió de presentació XTCD

Dijous 16 de setembre, a les 17’30 hores

En aquesta sessió es presentaran les tres subxarxes (Competència digital docent, Estratègia digital docent i Coordinació digital), s’avançarà el full de ruta i s’explicarà el funcionament de cadascuna de les tres subxarxes. També s’explicarà el funcionament de la plataforma Nus, com a mitjà de comunicació entre els participants de les subxarxes.

4. Seminaris web i jornades

Accions formatives puntuals en format de videoconferències o jornades presencials.

Els seminaris web són espais de formació virtual, d’un màxim de dues hores, i oberts a tot el professorat. Estan conduïts per persones expertes en el tema, motivant la participació i intervenció en línia de les persones que hi accedeixen, des d’un xat de text. Els participants han de fer la inscripció prèvia. Es necessita connexió a Internet.

Amb el Pla d’acció de Centres educatius en línia, la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital ha impulsat un nou espai de comunicació i aprenentatge per a la comunitat educativa, que conté les gravacions dels seminaris web un cop realitzats, amb l’objectiu que puguin ser consultats posteriorment.

Per conèixer la programació setmanal i els dies d’estrena, accediu al Nodes del Claustre obert.