DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ:
- Departament d’Educació: pàgina web de referència Usos Lingüístics, on s’hi van publicant diferents recursos (bones pràctiques i articles).
- Bona pràctica No em treguis la llengua ZER Pont Trencat (Santa Maria de Palautordera): activitats per incentivar l’ús del català als espais del centre.
- Formació en centre Taller de sensibilització ULAE (Usos Lingüístics a l’Àmbit Educatiu): diagnosi, reflexió en equip i acords per garantir la competència plurilingüe i el català com a llengua de cohesió social. El punt clau és que el claustre tingui un espai de reflexió per poder prendre uns acords amb criteris pedagògics i ajustats a les seves necessitats.
- Figura CLIC (Coordinador/a LIC de centre) per col·laborar en la reflexió i acords sobre usos lingüístics (i altres aspectes).
- És important connectar els usos lingüístics amb el treball d’oralitat.
PLA EDUCATIU D’ENTORN SANT CELONI: xerrades amb propostes pels centres
- El català i la diversitat lingüística, a càrrec de Carme Junyent. (2022)
- Recomanació de lectura: El futur del català depèn de tu, Carme Junyent i Bel Zaballa. Una proposta per evitar que la llengua catalana desaparegui.
- Assertivitat lingüística, a càrrec del psicòleg Ferran Suay. (2023)
- Recomanació lectura: Sortir de l’armari lingüístic, Ferran Suay i Gemma Sanginés. Per què ens adrecem en castellà a una persona només pel seu aspecte? Com canviar els nostres hàbits d’usos lingüístics?
- Cramovins i veridians: treballem la consciència lingüística des d’un país imaginari… Proposta.
- Tallers d’assertivitat lingüística: www.tallers.cat.
LECTURES PER ALS DOCENTS:
-
- Articles al nodes d’usos lingüístics del Departament.
- Una imatge no val més que mil paraules, Jesús Tuson. Quins prejudicis lingüístics hi ha? Quina resposta se’ns dona des de la lingüística?
- Immersió lingüística. Una immersió ràpida, d’Elvira Riera i Montserrat Sendra. Fan una anàlisi, amb evidències, de la utilitat i èxit de la immersió. També resolen confusions entre immersió i fer classes de català o els usos espontanis dins de l’aula.
- Amb Q de Formatge, de Puri Pinto: professora de català en un centre de Secundària. Es tracta d’una mena d’autobiografia lingüística des de la mirada d’una extremenya que decideix començar a fer servir el català.
- Decàleg irreverent per a la defensa del català, Gerard Furest.
PROPOSTES D’ACTIVITATS D’ÚS DEL CATALÀ ALS CENTRES:
- Nodes usos Lingüístics del Departament d’Educació.
- Recursos amb activitats per treballar diversitat i interculturalitat a Secundària:
- Una mà de llengües, amb la participació de membres del GLIDI.
- INCLUSIÓ, DIVERSITAT I COMUNICACIÓ ENTRE CULTURES Manual per a docents amb activitats per treballar a classe amb alumnat de secundària.
- Recurs per planificar la interculturalitat al centre educatiu. Idees d’Elisabeth Coelho.
- Guia de l’activista pel calalà (Òmnium Cultural)
- Xarxes i internet:
- TILC (Tractament Integrat de Llengües i Continguts):
- Informen de concursos de ciència i humanitats on hi intervé l’oralitat.
- Veritasium en català (canal de contingut científic).
- ClapClap: plataforma de vídeos en català.
- Nextus: vídeotutorials en català i quaderns per treballar-ho.
- Canal Malaia: contingut audiovisual en català fet per joves.
- Info-K i altres programes del 3Cat.
- TILC (Tractament Integrat de Llengües i Continguts):
- Guia d’acollida de l’esport (Plataforma per la llengua)
- Tallers. La tria dels tallers és en funció de les necessitats detectades al centre:
- Sambori, Òmnium Cultural. Projecte de creació artística per incentivar l’ús del català. No té cost.
- Tallers de diversitat lingüística per incentivar el català:
- GLIDI. També disposen de materials didàctics. Secundària.
- Llenguaferits. Des d’educació infantil.
- Tallers de glosa, rap, rima, música, teatre, doblatge… per incentivar el català:
- Tallers de ciències per incentivar el català (ESO):
- Tallers periodisme, premsa:
- Pantalles, mòbils i xarxes:
- Recursos del Consorci de Normalització Lingüística.