A principi de curs vam iniciar la Xarxa Eco-social i dels ODS, que està destinada a docents dels centres de Sant Cugat que vulguin reflexionar sobre quina mirada ecosocial tenim, quines noves perspectives actuals van més enllà dels ODS i quins projectes educatius fem i com podem enriquir-los amb una mirada més centrada en els problemes planetaris actuals.
El primer trimestre el vam destinar a reflexionar i compartir una mateixa manera de veure alguns dels conceptes ecosocials més claus. Per aquest treball vam comptar amb l’ajuda d’expertes d’entitats locals i de la Yayo Herrero, professora, investigadora i activista ecofeminista que ens va convidar a ‘mirar la realitat amb cruesa, condició indispensable per poder imaginar solucions sostenibles que ens permetin projectar societats alegres, riques en les relacions, però més austeres respecte a allò material’.
Aquest segon trimestre, l’equip de docents que formen part de la xarxa hem començat a dissenyar situacions d’aprenentatge que tenen contextos i reptes ecosocials d’escala local. Per aquest disseny, estem comptant amb l’expertesa d’entitats locals que ens ajuden a trobar contextos i reptes que ajudin a tenir una mirada crítica cap a la nostra societat per imaginar propostes amb una mirada ecosocial.
El disseny de situacions d’aprenentatge de manera col·laborativa i reflexionada, també ens ajuda a comprendre la importància de l’aprenentatge dels sabers a partir de contextos i reptes tal i com ens planteja els nous currículums de l’Educació Bàsica i del Batxillerat. Les tècniques del CRP tenim el rol d’acompanyar les docents en aquests aspectes del disseny de les situacions d’aprenentatge amb rigor.
De cara al 5 de juny tenim prevista una jornada final de la Xarxa on de ben segur podreu conèixer algunes de les nostres reflexions i de les nostres propostes. Ja us mantindrem informades.