LA XARXA EDUCATIVA DE SANT CUGAT AVANÇA

Aquest segon trimestre hem continuat el treball la Xarxa Educativa de Sant Cugat amb la visita de dos experts que ens han ajudat a reflexionar sobre els elements d’una situació d’aprenentatge, el seu disseny i la importància del rigor en el seu disseny.

Amb l’Elena Gayan del CSIRE vam reflexionar entorn les experiències d’aprenentatge amb sentit. Vam analitzar dos exemples i vam concloure que els aprenentatge impliquen un conjunt de coneixements, habilitats, destreses, actituds i valors coherents amb la idea de educar infants i joves com a habitants del món amb capacitat de contribuir al desenvolupament sostenible del seu entorn proper i del planeta.

També ens va aportar l’eina del tetraedre de l’aprenentatge amb sentit, un instrument per preguntar-nos “el què, el com, el perquè i el per a què” de les situacions d’aprenentatge i així, poder-les millorar.

La xerrada del Víctor López ens va complementar les reflexions fetes a la sessió anterior.

De la seva xerrada volem destacar la seva manera d’ajudar-nos a comprendre què és una situació d’aprenentatge i els tres reptes que com a docents tenim per dur a terme situacions d’aprenentatge rigoroses.

Una situació d’aprenentatge és tot allò que fem, i fem fer, parlar, i pensar a l’alumnat per aprendre allò que necessita per resoldre el repte/problema o fer el producte.

El primer repte que ens va llençar és el de la transposició didàctica i clarificació conceptual.  És imprescindible tenir clar que volem que l’alumnat aprengui. És necessari destinar un temps de reflexió per escriure els sabers. Els docents tenim el repte de detectar les grans idees de cada disciplina, allò essencial que cal anar construint al llarg de l’escolaritat.

El segon repte és la coherència entre avaluar i aprendre. És imprescindible  que en les situacions d’aprenentatge, els docents ajustem allò que volem que aprengui l’alumnat amb allò que volem avaluar.

L’últim repte però no per això menys important, és el de seqüenciar les activitats d’ensenyament i aprenentatge d’acord amb el cicle de l’aprenentatge.

Podeu trobar tot el material i reflexions que anem generant a la Xarxa publicat al nostre espai web. En properes entrades ja us explicarem com acaba el nostre treball d’engany.