L’avaluació en el marc del nou currículum. Els informes d’avaluació.

L’avaluació dels aprenentatges des d’una mirada competencial és un altre dels reptes que ens planteja el nou currículum de l’etapa de l’Educació bàsica. El document ens parla que l’avaluació ha de ser part de la programació didàctica ja que és un component essencial per a l’aprenentatge de l’alumnat. També esmenta que l’avaluació ha de ser global, contínua i formativa.

Un dels punts que ha generat més neguit en els centres educatius és l’elaboració d’un model propi d’informe d’avaluació de naturalesa qualitativa, que emet l’equip docent després de cada sessió d’avaluació i que ha de reflectir els resultats obtinguts en el procés d’aprenentatge de l’alumne o alumna, així com els aspectes acadèmics, personals i evolutius que es considerin oportuns i, si escau, les mesures i suports d’atenció educativa que s’hagin adoptat o que s’hagin previst1.

És per aquest motiu que des del servei educatiu vam programar un taller amb l’Andy Morodo, professor del departament de psicologia bàsica, evolutiva i de l’educació de la UAB i formador i assessor de centres, per compartir i contrastar els processos de reflexió que s’havien iniciat en el si dels diferents claustres.

Vam concloure que el més important dels informes d’avaluació és tot el procés previ d’avaluació formativa i formadora que s’ha de donar a l’aula. Els informes és l’últim pas de tot aquest procés i el que ens ha d’ocupar menys temps. En el seu disseny hi ha d’haver coherència entre les metodologies d’aula i el recull d’evidències que facilita la presa de consciència de l’aprenentatge. Les sessions d’avaluació són un moment per prendre decisions per la millora i que l’informe ha de ser un recull d’aquestes decisions compartides amb l’alumnat, el professorat i les famílies.

D’altra banda, us volem compartir un decàleg que hem elaborat en el marc de les Xarxes d’Innovació Educativa del Vallès (XIES i XIEP) que recull algunes de les reflexions entorn a l’avaluació competencial i als informes qualitatius amb la voluntat d’acompanyar als centres en els seus propis processos de reflexió en el moment del disseny d’aquests informes qualitatius d’avaluació.

____________________________________________

1El decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *