18 de desembre, Dia internacional del Migrant

El 4 de desembre de l’any 2000, l’Assemblea General de les Nacions Unides, tenint en compte l’increment del nombre de persones migrants en el món, va proclamar el 18 desembre com el Dia internacional del Migrant. Aquest mateix dia, l’any 1990, l’Assemblea va adoptar la Convenció Internacional.

La paraula «immigrant» té una densa càrrega de connotacions en la nostra societat. Alhora, d’alguna manera, el concepte de migració s’associa al d’alteritat, com si es tractés d’un fenomen aliè o extern.

Us adjuntem diverses propostes per treballar a l’aula i saber més sobre les persones migrades. Hi trobareu enllaços d’interès, activitats, llibres, àlbums il·lustrats i música.

Activitats i recursos

Llibres

1. “L’Illa”,d’Armin Greder

L’arribada d’un desconegut fa saltar les sospites dels habitants de l’illa. La por i el desconeixement del nouvingut els fa reaccionar de les maneres més cruels possibles. Aquest llibre presenta una interessant proposta a nivell de text i imatges, ja que el text ens anuncia una utopia i les il·lustracions deixen en evidencia les reaccions dels individus davant la por.

1. “Ziba vino en un barco”, de Liz Lofthouse

Ziba i la seva mare fugen de la guerra amb un vaixell, buscant la pau en un nou món i imaginen el nou país d’acollida com el lloc on podran fer realitat els seus somnis. A través de les il·lustracions es pot viatjar amb els protagonistes d’aquesta història. Es poden escoltar els pensament i records de la nena, barrejant-se amb el dia a dia de la gran travessia amb vaixell.

1. “A la garjola!”, de Henri Meunier i Nathalie Choux

Un furgó policial arriba al parc amb les sirenes a tot volum. Volen detenir a algú! A qui li tocarà? Doncs a tothom que sigui diferent i no estigui ben identificat: una dona negra, un gat verd o un ocell rosa. Aquest llibre il·lustrat sorprendrà per el to irreverent de la historia, apropant temes com la intolerància i el racisme.

1. “El viaje”, Francesca Sanna

Aquest llibre relata la història en primera persona del viatge d’una família que escapa dels horrors de la guerra per poder començar una nova vida, evitant tots els perills que els esperen al llarg del camí. No és la història d’un viatge, sinó de molts viatges: els d’aquelles persones que han hagut de deixar-ho tot, fugint de l’horror d’una guerra. El joc de les il·lustracions transcórrer de la felicitat de la família a la obscuritat de la guerra.

• “Migrante”, de Maxine Trottier

L’Anna i la seva família cada any abandonen la seva ciutat de Mèxic per anar al nord a treballar com a jornalers. Aquest llibre recull la visió de la nena, que viu sense una llar fixa i que té un somni: ser un arbre per veure com arriben els ocells de les diferents estacions a les seves branques. Cada somni de l’Anna mostra com es sent en les diferents situacions que li toca viure.

1. “Akim corre”, de Claude K. Dubois

Carregat de moltes emocions i força, aquest llibre és ple de mirades que parlen més que les paraules. Akim es troba sol enmig d’un paisatge desolador fins que segueix a un grup de persones que arriben a un camp de refugiats.

1. “Sóc l’Adila”, de Fulvia Degl’innocenti

Aquest llibre presenta la realitat de moltes nenes pakistaneses que són allunyades de les escoles quan aprenen a llegir i escriure. Adila vol ser metgessa, però té por que els pares no la deixin seguir estudiant. La mestra d’Adila visitarà als pares i, a través de la història de Malala Yousafzai (Premi Nobel de la Pau), els intentarà convèncer de la importància de l’educació per la seva filla.