Reunió d’Escola Rural i ICE-Secretariat

L’acte es va realitzar dissabte 27 d’octubre al CRP de l’Urgell.

En primer lloc el Sr. Francesc Blanch, com a Cap de Secció de Serveis Educatius i Formació Permanent del Departament d’Educació a Lleida, va donar la benvinguda a tothom i va obrir l’acte, lamentant la coincidència amb unes jornades a Lleida sobre l’escola rural.

Es van presentar els següents projectes:

• Escola Olvan (Zer Baix Berguedà)
  • La proposta de fer un hort sorgeixi de la necessitat que tenien com escola.Entren a partir de voler ser una escola verda, el curs 2009-10
  • Com a objectius de centre, es proposen fer un hort cada any.
    • Cada classe fa propostes a partir d’uns eixos que s’han decidit: què hi i quan plantem, quines feines, …
    • Els petits visiten molts horts. Cada cicle investiga i fa propostes des de diferents objectius. Aquesta recerca la fan el primer curs, abans de començar a treballar l’hort.
    • Es proposa de fer un hort en crestall
  • Fan l’hort en crestall (ecològic), i s’inspiren en el llibre de Gaspar Caballero. Fan quatre parades, una per cicle. Es fa una rotació cada any, per tant es planten coses diferents cada any a cada parada.

• Un cop arriba l’estiu, passen la “gestió” de l’hort a les famílies. Aquesta col·laboració és difícil i demana compromís tant de l’escola com de les famílies.

Escola Rocafort (Zer Conca de Barberà)

• També parla de l’hort com una oportunitat de poder abordar el coneixement i el currículum.
  • Quan es troba un animal és font d’aprenentatge.
  • Quan hem de pesar tomàquets o carxofes grans, la balança de l’aula no ens serveix i hem de treballar per trobar equivalències.
  • L’hort com a oportunitat de recuperar plantes que han desaparegut de la zona, com és el cas de Safrà.
  • Presenta també el projecte FEM UNA CALÇOTADA
  • Encetem un debat entre la diferència entre ecològic i sostenible, i de si aquesta discussió pot entrar a l’aula.

Presentació del Sr. Josep Ma Semino,  expert en el tema de l’hort.

• Ens comenta els productes que es planten a cada mes/època. A l’hivern es planten coses fortes. El que es planta ara no comença a treballar fins gener/febrer.
  • Ara: faves, alls, cebes, espinacs, bledes, cols, bròquil, naps. Tot el que no es cull abans de juny, aleshores s’espiga.
  • A partir del maig es planta molta cosa (si es fa abans, el juny s’espiga).
  • Importància del coneixement del “control” del què necessiten les plantes: aigua, fred, ..
  • Les llunes son importants per la sembra i no tant per plantar. 14 dies des de la lluna plena (lluna vella). Diu que les plantes a sota de 12ºC no treballa
  • Les plantes necessiten dos mesos (menys el bròquil) per començar a créixer, sempre respectant els 12ºC dia i nit. Si no cal fer un petit hivernacle.
  • Dins aquests dos mesos, per cada dia que baixa la temperatura, cal afegir dos dies a aquests dos mesos.Vincula el temps de plantar/sembrar al saber popular.
  • Parla de “remeis” per combatre els animals o les bèsties que ataquen l’hort. Tot de productes que tenim a l’abast i que poden fer, sense fer servir insecticides.

Escola Carles Fortuny (Pla de l’Estany)

• Contextualitzen l’escola i com en el projecte d’escola incorpora l’hort com a eix que vertebri tota l’escola. No ha estat una iniciativa fàcil.Aprofiten el context i el moment d’escola per tal de que una mestra pugui liderar aquest projecte. Importància de quan les hipòtesis dels infants es comproven o comparteixen amb el saber dels experts. El muntatge de l’hort per treballar, amb sentit, molts dels continguts. També per abordar les dificultats i els reptes.

Proposta del CRP d’Osona

• Del CRP d’Osona demanen experiències en horts escolars. Volen fer un intercanvi d’alumnes a finals de febrer. Volen treballar les llavors autòctones de la comarca. Volen treballar i aprofitar l’hort “d’Hivern”.

Altres

• La Imma Balcells, del CEIER ens comenta que té, dins el projecte eTwinning, una “activitat/proposta” per fer plàstica en anglès en col·laboració amb altres centres europeus. Aquesta activitat consta de sis sessions i ja està organitzada. Les escoles i/o mestres interessats, li podeu fer un correu directament: ibalsell@xtec.cat