Per què sóc miop?

Violant Andreu i SallaTítol:          Per què sóc miop? Estudi sobre la incidència de la miopia en l’alumnat de l’Institut Tarragona
Autor/a:     Violant Andreu i Salla
Tutor/a:      Empar de Bofarull Bertran
Modalitat:  Ciències i tecnologia: Ciències de la Salut
Àrea:          Òptica i optometria
Centre:       Ins Tarragona
Localitat:   Tarragona

1. Fer un estudi d’entre la població miop del meu institut referent a quins són els factors principals que causen la miopia.
  2. Comprovar si aquest estudi s’ajusta als estudis realitzats en altres poblacions.

Per tal de realitzar el meu Treball de Recerca, anomenat Per què soc miop? Estudi sobre la incidència de la miopia en l’alumnat de l’Institut Tarragona, he partit de la hipòtesi que hi ha una sèrie de factors que influeixen més que altres en el desenvolupament de la miopia. Volia conèixer quins eren aquests factors, si la genètica era tan determinant com es diu i si la utilització massiva d’aparells electrònics influïda en l’augment de la miopia.

Per dur a terme aquest treball he començat fent una recerca bibliogràfica de tot allò que crec que pot influir en l’aparició de la miopia: la genètica, les condicions ambientals, els aparells electrònics, entre d’altres; les parts de l’ull, ja que són determinants a l’hora d’explicar què és la miopia; les principals disfuncions visuals; classificació de la miopia i diagnosi. Després he volgut fer un estudi pràctic d’entre la població miop del meu institut, mitjançant la realització d’una enquesta, per recollir dades, i la realització d’unes proves mètriques per extreure’n possibles conclusions gràcies al seu tractament estadístic.
Per acabar, amb l’objectiu de refermar les opinions sobre les quals baso la hipòtesi, he fet dues entrevistes: una a l’oftalmòloga Pilar de Rivas, cap de servei d’Oftalmologia de l’hospital Santa Tecla; i una altra a la contactòloga Rosa Maria Andreu, cap d’optometria i contactologia d’Òptica Salas

Segons la hipòtesi del Treball de Recerca i els factors que estudiats i analitzats, es poden extreure les següents conclusions: l’aparició de la miopia depèn de gairebé 200 gens diferents i, per tant, les probabilitats que els descendents tinguin miopia si un dels progenitors és miop, és molt alta. Però tal com hem dit, per molt que tinguem moltes possibilitats, els caràcters hereditaris depenen de l’atzar, així que no és una font fiable. D’altra banda, un dels factors més determinants són les hores que invertim en l’ús d’aparells electrònics i a llegir de prop. Quan estem moltes hores observant un objecte que no està allunyat, no exercitem tant els músculs oculars perquè s’acostumin a observar els objectes situats a una certa distància, i això afavoreix l’aparició de la miopia. Si ens fixem en l’alimentació, podem dir que no és tan determinant com les hores que utilitzem els aparells electrònics, però sí que és recomanable ingerir aliments que continguin sobretot les vitamines A, B i C. Per acabar, després de fixar-nos en les condicions ambientals d’estudi, es pot afirmar que treballar amb llum natural és molt més beneficiós que amb llum artificial, ja que no es creen tantes ombres que poden provocar que forcem més la vista i treballem d’una manera més incòmoda.
Pel que fa a l’alumnat de l’institut, és difícil de determinar si augmentarà el grau de miopia en els pròxims anys però és cert que segueixen pautes conductuals que marquen tendència cap aquí. Per tant, seria bo que les autoritats sanitàries apliquessin programes preventius a les escoles per tal de poder aturar el desenvolupament de la miopia.

• GROSVENOR, Theodore. Optometria de Atención Primaria. Masson SA
  • PARÍS, Carmela. tus ojos: Métodos naturales para ver bien sin gafas. RBA Libros
  • BROFMAN, Martin. Mejora tu visión: Una guía interior para verlo todo más claro. Editorial Sirio
  • GUERRERO VARGAS, José Joaquín. Optometría Clínica & Cuidado primario de la visió humana. Segunda parte: Fundamentos de optometría y cuidado primario. Ediciones Clinikbox