Excés de mortalitat hivernal

Sara AchebakTítol:          Excés de mortalitat hivernal a Espanya. Una anàlisi espaciotemporal
Autor/a:     Sara Achebak
Tutor/a:      Mireia Clua Camacho
Modalitat:  Humanitats i Ciències Socials
Àrea:          Geografia
Centre:       Ins Torreforta
Localitat:   Tarragona

1. Analitzar els patrons espaciotemporal en l’excés de mortalitat hivernal (EMH) a Espanya per sexe, edat i província de residencia durant el període 1980-2015

Dades: S’han utilitzat dades sobre defuncions, temperatura i característiques dels habitatges a escala provincial. Aquestes dades s’han obtingut a través de diferents fonts: l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i de l’European Climate Assessment and Dataset (ECA&D).
Mètodes: L’excés de mortalitat hivernal (EMH) fou calculat comparant el nombre defuncions produïdes als mesos d’hivern (desembre-març) amb el promig de defuncions produïdes en 2 períodes no hivernals; agost-novembre anterior i abril-maig posterior. Per poder determinar el tipus i grau de correlació estadística entre l’EMH i algunes característiques contextuals com el clima i característiques de l’habitatge, s’ha utilitzat un model de regressió lineal simple. Aquest model també s’ha utilitzat en el càlcul de tendències de l’EMH.

Resultats: Els principals resultats mostren que l’excés de mortalitat a l’hivern afecta per igual tant a homes com a dones, i és més acusat en edats més avançades. Geogràficament, l’excés de mortalitat hivernal fou més elevat a les províncies més càlides, on el percentatge d’habitatges sense calefacció és major. Al llarg de les quatre últimes dècades l’excés de mortalitat hivernal presenta una tendència a la baixa. No obstant, els valors continuen sent molt elevats en els anys més recents.
Conclusions: Es necessiten polítiques sanitàries per reduir l’excés de mortalitat hivernal, fet que contribuiria a l’augment de l’esperança de vida de la població.

• Wooldridge, Jeffrey M.. Introducción a la Econometría. Un enfoque moderno. Cengage Learning
  • ALBET MAS, A i altres. Climes i paisatges d’Espanya. Vicens Vives
  • HEALY, JD. Excess winter mortality in Europe: a cross country analysis identifying key risk factors. Journal of Epidemiology & Community Health (Revista científica)
  • Fowle, Tom i altres.. Excess winter deaths in Europe: a multi-country descriptive analysis. European Journal of Public Health (Revista científica)

Fotos:

Foto 1.- Índex d’excés de mortalitat hivernal (IEMH) segons província, 1980-2015
Foto 2.- Relació entre Índex d’Excés de Mortalitat Hivernal (IEMH), temperatura i percentatges d’habitatges amb calefacció, 1980-2015. Les bombolles són províncies.
Foto 3.- Evolució de l’índex d’excés de mortalitat hivernal a Espanya per grups d’edat, 1980-2015. Aquest gràfic mostra l’evolució de l’IEMH suavitzat (mitjana mòbil de 3 anys)