Lesions del menisc

Paula Segura LopezTítol:          Cercant l’equilibri, estudi del menisc i les seves lesions.
Autor/a:     Paula Segura Lopez
Tutor/a:      Eugeni Just
Modalitat:  Ciències i tecnologia: Ciències de la Salut
Àrea:          Medicina
Centre:       C Puigcerver
Localitat:   Reus

1. Conéixer més profundament un tema al qual em vull dedicar
  2. Entendre millor la meva lesió
  3. Divulgar i informar a la població

Quan ens van fer triar el treball de recerca ja fa molts mesos, vaig començar a pensar quins eren els diferents àmbits de la medicina que més m’agradaven. Primer se’m va acudir que podria estudiar alguna anomalia estranya del cor, o que fins i tot podria imprimir amb una impressora 3D una estructura que simulés un cor i fer-la funcionar. Però després em vaig adonar que era una cosa molt difícil de fer i que quedava fora dels meus coneixements. Temps després també em va venir al cap la idea de fer un estudi sobre la diabetis en la població, però el tema no em cridava suficientment l’atenció com per fer el treball sobre això. Altres idees que també em van venir al cap van ser la fecundació in vitro, el càncer o el banc de sang, però tampoc em van acabar de convèncer.
Com que em costava molt decidir-me per una cosa en concret, em vaig preguntar a mi mateixa si realment tenia alguna preferència per alguna malaltia, lesió o trastorn en especial.
Va ser en aquest moment en el qual vaig pensar que, havent viscut en primera persona dues lesions al genoll, podia fer el treball de recerca sobre algun tema relacionat amb això i, d’aquesta manera, cercar més informació sobre el que m’havia passat i poder-ho entendre millor.
Així doncs, el meu principal objectiu escollint aquest tema pel treball de recerca ha estat poder entendre millor les dues lesions que vaig patir i, a la vegada estudiar més a fons un tema relacionat amb el que vull estudiar a la universitat i em vull dedicar professionalment.

He estructurat el treball en un bloc teòric i un bloc pràctic.
El bloc teòric està dividit en tres apartats. A la primera part s’explica l’aparell locomotor i totes les estructures que el formen a mode d’introducció, per a després centrar-se únicament en l’articulació del genoll i els components que la formen a la segona part. La tercera part se centra en les lesions meniscals i les seves causes, símptomes, diagnòstic, tractaments i rehabilitació.
El bloc pràctic consta de dos tríptics i una classe dirigida als alumnes de 4t d’ESO. Un dels tríptics és un programa d’exercicis per a la rehabilitació de lesions de menisc i l’altre té una funció informativa sobre diferents aspectes d’aquestes.
La classe està dividida en una petita explicació inicial i després els alumnes intervenen portant a terme alguns exercicis.
El principal objectiu de tota la part pràctica en conjunt, és la divulgació d’informació sobre el menisc i les seves lesions tant a la gent que les ha patit i està en període de rehabilitació com a tot aquell públic que es pot veure afectat algun dia.

A nivell personal, no ha estat fàcil realitzar un treball com aquest, ja que implica molta pressió i exigència. Tot i això, ara que ja l’he acabat, m’he adonat que he après moltes coses. He après a gestionar-me millor la feina, a equilibrar les obligacions amb la vida social i a aprofitar al màxim les hores d’estudi.
També m’ha servit per a reafirmar que em vull dedicar al món de les ciències de la salut. Quan vaig escollir aquest tema ja em va semblar interessant, però a mesura que he anat avançant el treball m’he adonat que això és el que m’agrada. He pogut investigar i descobrir molta informació sobre un tema que, havent viscut jo mateixa durant molt de temps, desconeixia bastant. En aquests moments puc dir que no em vaig equivocar en escollir-lo.
Per una altra part, amb la pràctica del treball he pogut veure que a la població li fa falta conèixer millor la seva salut i el seu cos, i que és necessària la divulgació d’aquest tipus d’informació d’interès general. També ha servit per a què les persones del meu voltant i jo mateixa, tinguem més coneixement sobre el genoll i les lesions que aquest pot patir. Això farà que, a partir d’ara, amb els coneixements obtinguts, parem més atenció amb les accions quotidianes que es realitzen i que poden perjudicar a aquesta articulació.

• Romero Rodríguez, D. and Tous Fajardo, J.. Prevención de lesiones en el deporte.. Médica Panamericana.
  • Brotzman, S. and Manske, R.. Rehabilitación ortopédica clínica + ExpertConsult.. Elsevier Health Sciences Spain.
  • Baechle, T. and Earle, R.. Essentials of strength training and conditioning.. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Seco Calvo, J.. Afecciones medicoquirúrgicas para fisioterapeutas.. Editorial Médica Panamericana.
  • Latarjet, M. and Ruiz Liard, A. Anatomía humana.. Editorial Médica Panamericana.
  • Drake, R., Vogl, A. and Mitchell, A.. Gray. Anatomía básica + StudentConsult.. Elsevier Health Sciences Spain.