Temps de memòria

Neus Jansà AragonèsTítol:          Temps de memòria (Cornudella de Montsant durant la Guerra Civil)
Autor/a:     Neus Jansà Aragonès
Tutor/a:      Jordi Tous Vallvè
Modalitat:  Humanitats i Ciències Socials
Àrea:          Història
Centre:       Ins Gaudí
Localitat:   Reus

1. Els objectius del meu treball són el reconeixement de la memòria històrica del poble on m’he criat, Cornudella de Montsant, i la commemoració dels 80 anys del fi de la Guerra Civil. Gràcies a les entrevistes pot quedar la constància escrita de les vides dels habitants del poble durant una guerra que no hauria d’haver començat mai.

La hipòtesi del treball es pot formular amb la pregunta: Què va passar a Cornudella de Montsant durant la Guerra Civil i com ho van viure els habitants de la vila.

El procés del treball va començar parlant amb l’antropòloga Montse Solà i l’historiador Salvador Palomar, a partir d’aquí vaig realitzar entrevistes a diferents habitants del poble, inclosa la meva àvia, que havien viscut la guerra d’infants i adolescents. A mesura que anava fent les entrevistes també vaig anar visitant la biblioteca Xavier Amorós de Reus i la biblioteca Bonaventura Font de Cornudella de Montsant, on hi vaig trobar documentació. A mitjans del procés del treball, vaig contactar amb diferents veïns que tenien documentació i objectes trobats per la zona durant la guerra, que posteriorment em van cedir. Un cop finalitzada la recerca i el treball escrit, vaig realitzar la presentació d’aquest a l’ajuntament de Cornudella de Montsant amb la finalitat que la gent del poble conegui la història i identitat de la seva vila i família.

En acabar el treball, vaig arribar a dos concussions:
En primer lloc, que l’edat que tenien les entrevistades durant la guerra determina un punt de vista molt diferent al que m’esperava. Per exemple, l’entrevistada més petita, era una nena, m’explicava les anècdotes de les bombes i els soldats com si fossin un joc. En canvi la resta d’entrevistades que ja eren adolescents i eren conscients del que succeïa, em van transmetre l’angoixa i la lluita per la supervivència en una guerra.
En segon lloc, me n’he adonat de que no sols les dones protagonistes eren les que anaven al front, sinó que eren igual de vitals les que es quedaren cuidant les famílies i intentant sobreviure el dia a dia. En definitiva, la rereguarda va ser igual de fonamental que la primera línia del front.

• Sabaté i Alentorn, Jaume.. Víctimes d’una guerra al Priorat (1936-19…).. 1a. edició, Barcelona: Rafael Dalmau, Editor, 2002. 199 p. (Col·lecció Camí Ral; 21) ISBN: 84-232-0649-1.
  • Jackson, Angela.. Més enllà del camp de batalla una cova hospital en la Guerra Civil espanyola.. La Carxana. Albarca núm.11 (estiu 2006), p.32-42
  • Martorell Garau, Miquel. Els capellans del terme detinguts a l’inici de la revolució de 1936.. La Tralla. Revista Cultural de Cornudella de Montsant, núm.11 (tardor 2006)
  • Martorell Garau, Miquel.. Notes a la guerra dels tres anys (1936-1939). Allò que perdé la vila: Fills i propietats. Siurana, juny 1997. Article publicat al llibret del XXI Aplec de la Sardana, Cornudella de Montsant, agost 1997.
  • Alumnes de batxillerat de l’institut Jaume Huguet de Valls. Coordinació:Marta Alonso. El Color de la Sang: Testimonis de la Guerra Civil. Primera edició:setembre del 2014. Edita Institut Jaume Huguet. Antiga Escola de Treball DLT 1182-2014.
  • . Catalunya durant la Guerra Civil dia a dia.. El cop d’estat i el seu fracàs a Catalunya. Edicions 62,S.A. La Vanguardia. Primera edició: gener de 2006. ISBN: 84-297-5762-7 (obra completa) / 84-297-5764-3 (volum 2).
  • Martorell Garau, Miquel. Els qui regiren la vila des de 1500 fins ara (1991)..
  • Martorell Garau, Miquel. Trampes i malifetes del metge Domingo (febrer-agost 1939). Siurana, octubre 2009..
  • Ezequiel Gort, JuanPere.. Història de Cornudella de Montsant. Una vila del Comtat de Prades. Edita Fundació d’història i art ROGER DE BELFORT,Santes Creus 1994 Publicació núm.32 (Col·lecció TOSTEMPS) ISBN: 84-604-9363-6
  • Amigó Anglès, Ramon i Espasa Ballester,Joan Bta. Noms actuals i pretèrits del terme antic de Cornudella de Montsant. Edita Ramon Amigó Anglès i Joan Bta.Espasa Ballester. Patrocina: Asociació d’Estudis Reusencs, Reus 1990 Publicació núm.77 ISBN: 84-404-7436-4