Títol: En veu pròpia – Una aproximació a les tècniques de cant lírica i moderna
Autor/a: Mariona Escoda Sendra
Tutor/a: Josep Mª Pallàs i Guasch
Modalitat: Arts
Àrea: Música
Centre: Ins Narcís Oller
Localitat: Valls
Objectius:
- Estudiar l’anatomia de la veu i els òrgans de l’aparell fonador
- Presentar els conceptes bàsics de la veu cantada
- Valorar les diferències entre les dues tècniques
- Demostrar la hipòtesi pràcticament
- Exposar el cant líric, els estils del cant modern i els mètodes d’educació de la veu
Hipòtesi:
La hipòtesi d’aquest treball planteja si és viable unir, en una mateixa cançó, trets de les tècniques vocals lírica i moderna, en el cas que un cantant hagi estat format en les dues.
El procés:
El treball va començar amb una recerca d’informació directa sobre el cant i les seves tècniques, per a comprovar si era possible investigar sobre la hipòtesi que es va plantejar. Seguidament, vaig concretar tots els temes dels quals volia parlar i vaig establir una estructura. A partir d’aquesta, vaig anar buscant informació sobre tots els apartats a internet i a llibres però la vaig complementar amb la informació que em van proporcionar els entrevistats. Vaig entrevistar a Eòlia, una escola superior de teatre musical; a Sara Blanch, una cantant lírica; Magalí Sare, una cantant moderna; i a Miguel Ángel Gamero, cantant de teatre musical. Per aquesta última vaig assistir a una masterclass que va fer a Reus i vaig aprofitar per a fer-li l’entrevista. Per a explicar el cant líric em vaig basar en l’estil Bel Canto, ja que és el que jo he estudiat. Per explicar el modern, m’he basat en un mètode d’educació de la veu anomenat Voice Craft.
Referent a la part pràctica, vaig decidir que aquesta estés composta, principalment, per uns vídeos experimentals . En aquests jo cantaria una cançó amb les diverses tècniques, líric, modern i barrejada (estil musicals) la mateixa cançó. Per a preparar aquests vídeos vaig haver de dedicar-hi classes amb els meus professors corresponents i fer exercicis a casa durant 3 mesos per a aconseguir que les diferències es notessin el màxim possible. Els vídeos es poden trobar al DVD que hi ha adjunt al final del treball.
Dins la metodologia també em cal incloure que, amb l’ajuda d’un amic meu, els vaig gravar en directe en dos dies diferents. El treball de producció posterior el va fer ell i va consistir en ajuntar audio i vídeo amb els diversos plans que corresponien a cada moment. Posteriorment, vaig fer un anàlisi des vídeos segons els conceptes explicats a la teoria . I amb tot el que el treball em va aportar vaig redactar les conclusions.
Conclusions:
El treball ha assolit tots els objectius plantejats.
Amb tota la informació de la part teòrica he pogut aprendre més del funcionament de la veu, he entès molt més la tècnica de les dues modalitats, he vist la semblança i les diferències que tenen entre elles i he pogut acabar responent afirmativament a la hipòtesi plantejada. En aquest cas, amb l’apartat del teatre musical, que ha explicat la versatilitat i formació en les dues tècniques que es necessita per a poder cantar aquest gènere.
On més he pogut aprendre i realment corroborar la hipòtesi ha sigut amb la part pràctica. A part de que els mesos de preparació m’han servit per a ampliar la meva experiència i coneixements amb el meu propi instrument, he conegut dificultats que desconeixia i ho he experimentat de manera més personal.
Bibliografia:
- Joe Still. Estill voice training (Nivel 2) – Combinación de las figuras para seis calidades vocales. Think Voice Series
- Joan Melton; Angela Punch. Singing in musical theatre. Skyhorse Publishing
Llocs Web:
- L’aparell fonador
- Conceptes bàsics de la veu cantada
- El cant líric
- La impostació
- El Bel Canto
- El cant modern
- Voice Craft
- El cant en el Teatre Musical
- Estudi de la cançó “In my dreams”