L’escolarització inclusiva

Marta Álvarez PérezTítol:          Canviem junts? Obrim la porta a l’escolarització inclusiva a l’Institut La Mar de la Frau
Autor/a:     Marta Álvarez Pérez
Tutor/a:      Cori Fernàndez Barrulles
Modalitat:  Humanitats i Ciències Socials
Àrea:          Psicologia i Sociologia
Centre:       Ins La Mar de la Frau
Localitat:   Cambrils

1. L’objectiu principal del meu TdR serà elaborar i posar en marxa un projecte d’inclusió pels alumnes del SIEI del nostre institut: La Mar de la Frau de Cambrils.
  2. Crear i realitzar l’activitat de padrins de lectura.
  3. Organitzar activitats lúdiques a l’hora del pati on participin els alumnes amb NEE acompanyats per altres alumnes del centre (tennis taula, bàsquet, jocs de taula…).
  4. Participar i/o organitzar activitats que es poden realitzar al nostre entorn, dins i fora de l’horari lectiu (piscina, vogar,etc).
  5. Objectiu Final: Augmentar la relació entre tot l’alumnat del centre.

Amb la intervenció programada es millorarà la inclusió

Un cop plantejat el tema i els objectius del meu TDR, vaig fer una recerca d’informació sobre els SIEI’s i les USEE’s a través d’internet.
Després em vaig posar en contacte via mail i telefònica amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per cercar i contrastar informació de primera mà.
Contactar amb una persona de referència a la Generalitat em va costar força. Em varen derivar a diferents seccions i no aconseguia trobar a algu del personal que em pogués resoldre els dubtes.
Ara bé, un cop vaig contactar amb l’Inspector tot va resultar molt fàcil i dinàmic.
Paral·lelament vaig contactar amb l’Ajuntament de Cambrils, departaments d’Esports, Joventut, Ensenyament i Turisme. Aquí el procés va ser més àgil.
Posteriorment, vaig fer diverses entrevistes personals amb l’Inspector de la Generalitat i amb les tècniques de Joventut i Esports.
El procés per aconseguir la implicació de l’Ajuntament de Camnbrils va ser intens, la tècnica d’Esports i jo, vam estar en contacte cada tres o quatre dies. Hi havia tres departaments implicats (Esports, Ensenyament i Turisme) amb els seus tècnics però també calia la participació dels responsable polítics de cadascun d’ells.
La programació de la intervenció pràctica va ser molt més dinàmica i les dificultats en la seva posada en marxa poques.
L’actitud del professorat del Centre, molt col·laboradora, ho va facilitar.

La intervenció del TDR s’ha desenvolupat molt positivament i va ser acceptada amb il·lusió, ganes i expectació, tant per l’alumnat com pel professorat, cosa que era fonamental per poder tenir certes garanties d’èxit.
El projecte no ha estat en funcionament prou temps com per que es poguessin apreciar grans diferències en les relacions entre els alumnes de l’institut, però els petits pogressos aconseguits en aquest periode de temps en fan pensar que estem pel bon camí cap a la inclusió.
Per això, tant les activitats de pati com les classes de natació es continuaran fent tot i la finalització del TDR. I proposo fer-ne una valoració a final de curs per valorar la seva possible implementació com a projecte d’Institut.
Estaria bé poder implicar als alumnes més grans o a adults (vountaris) del nostre entorn per tal que dinamitessin les activitats. També fora bo fer participar aquellls alumnes que han estat amonetats per incivisme, falta de respecte als companys o al professorat, etc.
He aprés que per molt difícil que sembli d’aconseguir un objectiu si persisteixes és pot realitzar. Al principi em va resultar molt difícil haver de parlar amb el personal de la Generalitat i més amb l’Inspector i encare més haver de demanar a l’Ajuntament el seu suport per portar a terme part del meu TDR. Era conscient que no els demanava només el seu temps sinó també la feina del personal de piscina i del trenet.
Fent el TDR he entés que les feines vistes des de fora semblen senzilles, però un cop t’involucres, són més complicades del que podem imaginar.

Fotos:

Foto 1.- Portada del TDR
Foto 2.- Activitat de pati
Foto 3.- “Padrins de lectura”
Foto 4.- Classes de piscina.