El poder de les màfies

Gerard Gros MuñozTítol:          El poder i la influència de les màfies italianes
Autor/a:     Gerard Gros Muñoz
Tutor/a:      Víctor Lluís Pérez Garcia
Modalitat:  Humanitats i Ciències Socials
Àrea:          Periodisme
Centre:       Ins Tarragona
Localitat:   Tarragona

1. Analitzar el poder de les màfies italianes en diferents àmbits
  2. Fer reflexionar aquells que llegeixin o escoltin el treball sobre aquestes organitzacions.
  3. Reconèixer els lluitadors antimàfia

La meva hipòtesi inicial era que les màfies italianes tenien molt de poder en els negocis il·lícits

Per fer aquest treball la part més important ha consistit en la lectura de premsa , ja sigui notícies, reportatges, etc ,de diversos països del món, de països d’Europa, Amèrica o Àsia. Una segona part important ha estat la lectura de llibres o estudis més especialitzats com “Mafia export” de Francesco Forgione. També vaig realitzar una entrevista amb el periodista de TVC Vicens Lozano, expert en Itàlia i el Vaticà. Alhora vaig intentar enviar una enquesta a alguns expertes preguntant-los pel seu punt de vista sobre les lleis antimàfia i quina influència podien tenir les màfies en la política italiana, però al final no es va poder realitzar.
El treball també ha presentat algunes dificultats com la de trobar estudis fiables sobre el tema. Alguna altra dificultat ha estat la barrera idiomàtica a l’hora de llegir alguns articles, ja que desconec algunes llengües com l’alemany. Finalment, una tercera dificultat va ser la d’establir contacte per tal de realitzar l’entrevista.

La conclusió principal del treball és que les màfies a dia d’avui encara tenen un gran poder polític per escollir governants a Itàlia, així com un gran poder econòmic, més gran del que mai hauria imaginat. També ha servit per veure l’eficàcia amb que s’han infiltrat aprofitant circumstàncies com la poca acció política. Per això, crec que diversos països haurien de millorar les seves lleis antimàfia així com les lleis de transparència de partits polítics per saber, per exemple, d’on ve el seu finançament.
En definitiva m’ha servit per entendre millor aquest fenòmen i alhora m’ha apropat al periodisme, al qual espero dedicar-me en un futur, i també per saber fer treballs futurs com el treball de final de grau.

• Francesco Forgione. “Mafia Export. Como la ‘Ndrangheta, la Cosa Nostra y la Camorra han colonizado el mundo”. Anagrama
  • Roberto Saviano. “Gomorra”. Debolsillo
  • John Dickie. “Cosa Nostra: A History of the Sicilian Mafia”. Laterza

Fotos:

Foto 1.- Detall de la zona de Nàpols d’un mapa que mostra les famílies de la Camorra a la zona.
Foto 2.- Mapa que mostra quina màfia domina a cada regió d’Itàlia.
Foto 3.- Gràfic que mostra les organitzacions mafioses que més diners guanyen a l’any (en milions d’euros)
Altres documents: