La imatge o el so?

Erik Dalmau PérezTítol:          La imatge o el so?
Autor/a:     Erik Dalmau Pérez
Tutor/a:      Eugeni Just Sugrañes
Modalitat:  Arts
Àrea:          Cultura audiovisual
Centre:       C Puigcerver
Localitat:   Reus

1. Investigar sobre els paràmetres de la imatge que ens transmeten emocions (colors, plans i il·luminació).
  2. Investigar sobre els paràmetres de la música que ens transmeten emocions (tempo, mode, intensitat, timbre, ritme i harmonia).
  3. Intentar realitzar dos videos similars on canviin els colors, els plans… segons els les recerques realitzades.
  4. Fer un estudi sociològic dividit per edats per veure com afectes la imatge i el so en les emocions dels subjectes.
  5. Intentar donar resposta a la pregunta: Què influeix més en les emocions, la imatge o el so?

Què influeix més en les emocions, la imatge o el so?

El meu treball consta de dues parts: una teòrica i una pràctica. En la part teòrica investigo sobre la teoria dels colors, els tipus de plans i el que transmeten, els tipus d’il·luminació i el que transmeten, els tons musicals, el timbre, el tempo, etc. En la part pràctica realitzo dos audiovisuals on intento mostrar la mateixa trama amb el mateix personatge i el mateix recorregut però alternant colors, plans i música així com efectes sonors per tal de sotmetre aquests a una enquesta segmentada per edats i intentar respondre la pregunta plantejada a la hipòtesi.
Durant la confecció del treball m’he adonat de les dificultats de produir un audiovisual, ja que requeria un plantejament consistent i organitzat ajudat d’un guió tècnic que també he hagut de confeccionar. També se m’han plantejat problemes a l’hora de l’edició, ja que els meus coneixements eren molt bàsics. A més, pel que fa a l’enquesta, hi havia molta gent que no responia allò que es demanava i això dificulta el recull de dades, ja que moltes estadístiques s’alteren.

En primer lloc, he de dir que la pregunta plantejada en la hipòtesi que influeix més considero que no pot ser resolta si ens referim a un àmbit audiovisual. La imatge juntament amb el so es complementen i reforcen el missatge que vol transmetre el director. Un no tindria la mateixa forca per si sol que en conjunt. En el segon vídeo que he confeccionat, per exemple, la jaqueta blava del personatge refreda totalment la imatge en conjunt amb la música escollida que crea en l’espectador curiositat i tensió. En canvi en el primer vídeo confeccionat el color vermell de la jaqueta juntament amb la música èpica aporta molt més dinamisme i motivació. En aquest sentit, el meu tdr també m’ha ajudat a adonar-me de la importància que posseeix el color en els mitjans audiovisuals que fins aleshores, almenys per a mi, passava més desapercebut. Una altra conclusió a la qual he arribat és que un aspecte fonamental quan parlem de transmetre emocions és l’actitud que pot adoptar l’actor i que no he tingut en compte. Per últim m’agradaria concloure amb una observació personal, i és que, mentre realitzava aquest treball, m’he adonat que la música pot alterar l’acció que realitzem mentre l’escoltem. Així com la imatge capta la nostra atenció visual i ens limita molt les nostres accions mentre l’observem, la música és una font que ens permet realitzar gairebé qualsevol acció mentre l’escoltem. Amb això em vull referir que per exemple si escoltem una cançó agressiva mentre conduïm possiblement la nostra conducció també ho sigui, en canvi, si ho fem amb una cançó relaxada, la nostra conducció serà molt més assossegada. Però això no només passa en l’àmbit de la conducció sinó que en qualsevol àmbit. Per exemple, la música que jo escoltava mentre realitzava aquest treball possiblement ha alterat la meva expressió escrita, així com la interpretació de la informació recercada o les idees i plantejament que em sorgien mentre anava avançant.

• Heller, E.. Psicología del color. Gustavo Gili
  • Bargueño, E.G. Dibujo artístico (1º Batchillerato). McGraw-Hill