La neu arriba a l’escola

Títol:                Padrins de ciència: La neu arriba a l’escola
Centre:            Esc Sant Salvador
Localitat:        Tarragona
Presenten:      Cicle Superior
Coordinació:   Montserrat Sastriques i Sicart
Descripció:     Ha arribat el Nadal però al nostre barri no neva. Ulls encuriosits veuen com les finestres de les aules s’omplen d’arbres, boles, estels, angelets i ninots de neu. Per a nosaltres, adults, tot això forma part de la tradició però per als nens/es de tres anys ,que obren els ulls com a plats, totes aquestes costums els són estranyes… massa allunyades de la seva realitat.
AMB DOS SENZILLS EXPERIMENTS PLANTEGEM DOS GRANS REPTES:
A) Com podríem fer neu a l’aula, veure-la, tocar-la, olorar-la i poder experimentar amb ella a través dels sentits?
B) Com podem compartir ciència entre els més grans i petits de l’escola?
Aquesta ha estat una experiència molt gratificant per als alumnes senzillament perquè donem un valor afegit a la ciència i l’acompanyem d’una relació afectiva. Aquesta relació potencia valors com: el respecte, la perseverança, la responsabilitat, la paciència , la generositat, l’esforç, el compromís, la col·laboració i l’acceptació de la diversitat.
Els més petits troben acompanyament i modelatge, i els més grans (sobretot aquells que mostren més dificultats) incrementen l’autoestima perquè se n’adonen que poden ajudar.
Més enllà de l’aprenentatge i les competències científiques de l’àrea de medi natural, aquesta experiència fomenta la competència comunicativa i lingüística, l’autonomia i iniciativa personal, social i ciutadana.
Ens agradaria en un futur, fer-la extensiva a altres cursos per tal que esdevingui una metodologia de treball científic habitual a les aules de la nostra escola.
* A L’APARTAT SEGÜENT CICLE: els experiments són vàlids des de Preescolar fins a Cicle Superior

Fotos:

1.- Sabem que la neu ha de ser blanca, suau i fresca al tacte. Els nens/es de tres anys experimenten a l’aula amb una barreja d’escuma d’afaitar i bicarbonat sòdic, i fan figures de neu.
2.- Els més petits plantegen l’ experiment als alumnes de sisè: “sabríeu fer neu com nosaltres?” els grans ho intenten amb diferents elements de color blanc i textura diferent (farina, midó, detergent, escuma d’afaitar, aigua, arena blanca…) amb la mirada atenta i divertida dels fillols que els ajuden i donen pistes.
3.- Els padrins també volen despertar la curiositat dels més petits amb un segon experiment: “amb un líquid màgic el ninot de neu és convertirà en escuma…”
4.- Hem gaudit molt tots plegats, però també hem de treure’n profit de de l’experiència: posar en comú les observacions i les dades, refutar o confirmar hipòtesis, extreure’n conclusions científiques.

Vídeo: