Motxilles mediambientals – línia verda

Adreçat a

primària i secundària

Descripció

Els programes educatius de la Fundació “La Caixa” tenen com a objectiu estimular i motivar l’aproximació de l’escola a l’entorn i és en aquest context on s’inscriu la línia de Motxilles Mediambientals. El desenvolupament de les activitats per a cada nivell que es presenten en la motxilla verda segueix l’ordre d’estudi d’un paisatge,entès com a sistema obert. Es comença per l’anàlisi d’elements (abiòtics i antròpics), continua pels intercanvis de matèria i energia i acaba amb l’estudi de la prognosi i la sintèresi.

En el disseny de les activitats de les motxilles s’ha tingut en compte la metodologia de l’aprenentatge per descobriment. Emprenent veritables tècniques d’investigació i treball de camp en altres nivells. També s’han utilitzat diversos sistemes de simulació per aconseguir efectes que els alumnes han d’extrapolar com a resposta global, davant d’un esdeveniment, del medi en el qual es troben.

Per poder realitzar còmodament el treball de camp, es recomana disposar d’una motxilla cada cinc o sis alumnes. És interessant que les activitats es realitzin en unitats de paisatge, és a dir, que comportin una homogeneïtat estructural. Amb alumnes de cicle superior de primària i secundària, pot resultar interessant que diferents grups treballin diversos tipus de paisatge i així després comparar les variables emprades i els diferents resultats.

Contingut

Dins de la motxilla hi ha una guia per al mestre i un quadern de camp. A la guia, s’hi troben els objectius que es persegueixen amb cada activitat, a més dels objectius generals i, una llista de material classificat segons les activitats que s’hagin de realitzar. Les activitats estan classificades per nivells, segons l’edat dels alumnes, però és el mestre qui decideix quines activitats faran els alumnes. Una vegada feta la selecció, cal treure del quadern de camp i de la motxilla les fitxes i el material que no s’ha de fer servir.

La motxilla té  tres butxaques exteriors, una central i dues laterals, on es troba el material general. En l’interior de la motxilla es troben les bosses de material específic, només cal utilitzar-lo per a les proves indicades a cada bossa.

Calendari disponibilitat

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *