Dia Internacional de l’Eliminació de la Discriminació Racial

El 21 de març, amb motiu del Dia Internacional de l’eliminació de la discriminació racial, el Departament d’Educació posa a l’abast de tota la comunitat educativa una sèrie de materials i recursos i proposa, a tots els centres educatius de Catalunya, la realització d’activitats relacionades amb la prevenció de la discriminació racial.

La llei 19/2020, del 30 de desembre, d’igualtat de tracte i no-discriminació, en el seu títol II, capítol 10, estableix els àmbits d’aplicació material del dret a la igualtat de tracte i a la no-discriminació, pel que fa a l’educació i explicita que el departament competent en matèria educativa ha de garantir el dret a una escola inclusiva, que eviti la segregació escolar, i de qualitat, independentment de les capacitats o les limitacions, de l’origen, el gènere, l’orientació sexual o les circumstàncies personals i econòmiques.

El racisme, la xenofòbia i la discriminació racial, són actituds que consisteixen a donar un tracte d’inferioritat o excloure una persona o un col·lectiu per motius racials i estan presents a totes les societats. Qualsevol persona pot ser objecte de discriminació racial en un moment donat i és necessari un canvi de mirada, trencant amb els estereotips i els prejudicis racials.

L’Assemblea General de les Nacions Unides reitera que tots els éssers humans, neixen lliures i iguals en dignitat i drets i que tenen la capacitat de contribuir de manera constructiva al desenvolupament i el benestar de la societat. A la seva resolució més recent, l’Assemblea General també va posar èmfasi en la necessitat de rebutjar totes aquelles doctrines moralment condemnables, socialment injustes i perilloses.

Patir aquest tipus de conductes, pot afectar el procés de socialització d’infants i joves condicionant la seva autoestima i les seves relacions amb els altres i, per tant, influint en el seu desenvolupament personal i acadèmic.

És per aquest motiu que, en aquest espai, podreu trobar algunes propostes orientades a desenvolupar activitats per prevenir aquestes conductes d’odi i discriminació racial i per promoure la igualtat, el respecte i la riquesa de viure en un món divers.