Petits talents científics

Per què quan algú es tira un pet i fa pudor no m’agrada? Per què quan mengen moltes llaminadures tenim mal de panxa? Com és que tenim tanta sang al cos? Per què el meu cos es contrau quan sento un petard? Aquestes són algunes de les preguntes relacionades amb el cos humà que donen títol als projectes de recerca que 165 alumnes d’i5, 3r, 4t, 5è i 6è de primària, de 5 centres educatius de la Noguera, les Garrigues, l’Urgell i el Pla d’Urgell, van exposar als Encontres de Petits Talents Científics del 15 de maig a CaixaForum Lleida (Av. de Blondel, de les 10.05 h a les 11.20 h). Els projectes són el resultat de la primera edició a les comarques lleidatanes, aquest curs 2023-2024, de Petits Talents Científics (PTC), programa d’actualització científica i didàctica per al professorat de primària amb més de 10 anys de funcionament a Catalunya.

El programa està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb el suport de la Fundació “la Caixa” i la col·laboració dels Serveis Territorials a Lleida del Departament d’Educació, entitat que certifica aquesta formació. PTC aporta al professorat eines pedagògiques i assessorament per crear itineraris d’investigació que permeten a l’alumnat fer petits projectes de recerca i pràctiques experimentals durant el curs, estimulant l’aprenentatge amb sentit, la curiositat, i el pensament crític, i que ara es presenten a l’Encontre de Petits Talents Científics.

PTC a les comarques lleidatanes ha tingut com a temàtica central la investigació del funcionament del cos humà, estudiant com portem a terme les nostres funcions vitals. El curs proporciona als mestres estratègies i recursos per poder dissenyar diferents periples d’investigació amb els seus alumnes en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques i fent que els nens i les nenes prenguin consciència i tinguin un millor coneixement sobre la salut personal i col·lectiva.

El centres escolars participants en aquesta primera edició han estat l’Escola de Les Avellanes – ZER Montsec i l’escola de Ponts (la Noguera); lEscola Manuel Ortiz i Castelló, de Juneda (les Garrigues); l’Escola Valeri Serra de Bellpuig (Urgell); i l’Escola Minyons d’Urgell de Fondarella (Pla d’Urgell). Des de 2013, PTC ha format 877 docents, amb la participació de 21.975 alumnes de 223 centres educatius d’arreu Catalunya a les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat i la Garrotxa).

Vegeu programa Encontre PTC (15 de maig).

Petits talents científics Lleida