Modalitats de Formació

Formació en centre Assessorament Per a professorat d’un centre
Formació interna de centre (FIC)
Taller a centre
   
Formació per a centres Seminari de coordinació La sol·licitud d’inscripció ha de ser validada per la direcció del centre (Inscripcions Direcció de Centres).

 

Amb compromís de transferir i compartir el treball de la formació en el seu  centre.

Per a professorat de diversos centres
Formació d’equips de centre
     
Formació  individual Taller Inscripció a un màxim de 100 hores.

 

Màxim una activitat no presencial.

Curs
Seminari
Grup de treball
   
Conferència Activitats de dinamització, sensibilització i divulgació.

 

Sense restricció d’hores.

Taula rodona
Jornada
Trobada pedagògica
Intercanvi d’experiències

 

FORMACIÓ EN CENTRE

 

El Departament d’Ensenyament considera prioritària la formació en centre com a eina de suport i d’enfortiment del projecte educatiu del centre.

Objectius:

  •  Generar dinàmiques de debat pedagògic que ajudin a desenvolupar projectes compartits de centre.
  • Promoure la consolidació les pràctiques educatives que reverteixin en la millora dels aprenentatges de l’alumnat.

Característiques / requisits:

  • El contingut d’aquesta formació ha d’estar relacionat preferentment amb les competències bàsiques.
  • S’adreça a la majoria del claustre o a un col·lectiu del centre (aproximadament el 80%).
  • El centre ha d’establir uns objectius de la formació amb els seus criteris i indicadors.
  • Requereix el compromís del centre de fer el treball de seguiment intern de la transferència a l’aula del contingut de la formació i la seva contribució a la millora dels resultats.
  • Demanda en suport paper del centre amb el vistiplau de l’inspector/a

 

         ► Assessorament:

Activitat presencial amb una durada mínima de 20 hores (2/3 amb formador/a i 1/3 de treball autònom al centre).

Certificació: mínim 80% hores presencials + avaluació positiva de les  tasques individuals i grupals (aprofitament i transferència immediata) + valoració final del centre, informe del SE i vistiplau de l’inspector/a.

Ha de ser liderat per l’equip directiu. El formador/a és un professional extern (si és una persona del propi centre necessita el vistiplau de l’inspector/a).

 

         ► Formació interna de centre (FIC):

Activitat presencial amb una durada de 45 hores (30 hores presencials i 15 hores de realització de les tasques planificades) en cas d’itinerari guiat (dissenyat pel Departament d’Ensenyament) i de 30 hores (20 hores presencials i 10 hores de realització de les tasques planificades) en cas d’itinerari propi (dissenyat pel mateix centre).

El procés formatiu inclou 4 fases:

  • Fase d’autodiagnosi
  • Fase de planificació
  • Fase de construcció i experimentació
  • Fase d’avaluació

Aquest procés formatiu es recull en la carpeta de formació.

Ha de ser liderat i dinamitzat per un equip de coordinació format, com a màxim, per tres persones del centre entre les quals almenys una és de l’equip directiu. Els equips de coordinació disposaran del suport d’una persona del CRP.

L’equip de coordinació es certificarà com a formador/a.

Es pot rebre assessorament puntual extern per part d’un o més ponents.

Certificació: mínim 80% hores presencials + avaluació positiva de les  tasques individuals i grupals (aprofitament i transferència immediata) + valoració final del centre, informe del SE i vistiplau de l’inspector/a.

 

         ► Taller a centre:

Activitat presencial amb una durada màxima de 15 hores (2/3 amb el formador/a i 1/3 de treball autònom al centre). Ha de tenir un caràcter concret i pràctic orientat a la millora d’alguna competència professional del professorat.

Certificació: mínim 80% hores presencials + avaluació positiva de les  tasques individuals i grupals (aprofitament i transferència immediata).

 

FORMACIÓ PER A CENTRES

 

La formació per a centres és una eina de suport i d’enfortiment del projecte educatiu de cada centre aprofitant l’intercanvi pedagògic i la formació de persones de diferents centres educatius que actuen com a equips impulsors o responsables del seu centre.

Objectius:

  •  Compartir i intercanviar projectes i experiències educatives entre centres.
  • Enriquir el potencial educatiu de cada centre amb les aportacions col·lectives per avançar en la millora dels projectes propis de cada centre.

Característiques / requisits:

  • Les persones participants en la formació per a centres tenen el compromís de transferir i compartir el treball de la formació en el seu centre.

 

         ► Seminari de coordinació:

Modalitat formativa per compartir i intercanviar projectes entre professorat de diferents centres, d’etapes consecutives (infantil-primària; primària-secundària) o d’una mateixa etapa.

Les temàtiques poden ser generals, d’especialitat, d’àrea o per càrrec.

Activitat presencial amb una durada mínima de 15 hores (2/3 presencials i 1/3 de treball autònom i de transferència).

Poden disposar d’un professional expert amb les funcions de formador/a o bé d’una persona coordinadora, en cas que, es necessiti un assessorament puntual extern.

En acabar la formació, la persona formadora o coordinadora haurà d’emplenar un qüestionari de seguiment del treball realitzat.

Certificació: mínim 80% hores presencials + avaluació positiva de les tasques individuals i grupals (aprofitament i transferència immediata) + valoració final del centre, informe del SE i vistiplau de l’inspector/a.

 

         ► Formació d’equips de centre (SFEC):

Modalitat de formació entre centres dirigida a equips professionals de centres on almenys una persona forma part de l’equip directiu. Aquestes persones tindran el compromís de la transferència del contingut de la formació al seu centre. L’estructura formativa incorpora la planificació, l’experimentació i l’avaluació del pla d’actuació en el centre de la temàtica treballada.

Poden ser en format curs o seminari.

Té tres fases:

  • Planificació
  • Experimentació
  • Avaluació del pla d’actuació al centre

Poden disposar d’un professional expert amb les funcions de formador/a o bé d’un equip de coordinació, en els dos casos hi pot haver assessorament extern.

Activitat presencial amb una durada mínima de 30 hores (mínim 1/3 part presencial i un màxim de ½, la resta de treball autònom en el propi centre per a la realització del pla d’actuació).

Certificació: mínim 80% hores presencials + avaluació positiva de les tasques individuals i grupals (aprofitament i transferència immediata) + valoració final del centre, informe del SE i vistiplau de l’inspector/a.

 

FORMACIÓ INDIVIDUAL AMB PERSONA FORMADORA

 

Objectius:

  • Contribuir a l’èxit educatiu de l’alumnat aprofundint en un aspecte concret i pràctic.
  • Reflexionar entorn d’un tema, a partir de la pràctica professional dels docents de diferents centres.

.

         ► Taller:

Impartit per una persona experta que se certificarà com a formador/a.

Activitat presencial amb una durada màxima de 15 hores (una part ha de ser de treball autònom. En els tallers de 5 hores aquestes seran totes presencials).

Certificació: mínim 80% hores presencials + valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l’aprofitament.

 

         ► Curs:

Impartit per una persona experta que se certificarà com a formador/a..

Activitat presencial, semipresencial o no presencial amb una durada mínima de 15 hores (si és presencial, mínim 1/3 de treball autònom).

Certificació: mínim 80% hores presencials + valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l’aprofitament.

 

         ► Seminari:

Metodologia basada en la reflexió sobre la pràctica.

Adequada per a professorat amb experiència docent.

Ha d’incloure activitats d’implementació i d’avaluació de la pràctica a l’aula.

El coordinador/a se certificarà com a formador/a.

Activitat presencial, semipresencial o no presencial amb una durada mínima de 20 hores (si és presencial, mínim 1/3 de treball autònom).

Certificació: mínim 80% hores presencials + valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l’aprofitament.

 

FORMACIÓ INDIVIDUAL: REFLEXIÓ COL·LECTIVA ENTRE IGUALS PER AL PROFESSORAT DE DIFERENTS CENTRES

 

Objectius:

  •  Millorar les competències professionals del professorat.
  • Promoure la incorporació de canvis metodològics.

 

         ► Grup de treball:

És una modalitat formativa especialment pensada per a professorat amb experiència docent, que té com a finalitat la millora de la pràctica educativa.

Es basa en un treball de reflexió col·lectiva entre iguals. Una de les persones participants fa les funcions de coordinació de l’activitat que se certificarà com a formador/a.

El grup de treball podrà rebre assessorament puntual extern.

També tindran aquesta consideració els grups de treball en el marc dels Plans Educatius d’Entorn.

Activitat presencial amb una durada mínima de 30 hores i màxima de 60 (mínim 1/2 de temps presencial i la resta de treball autònom).

Mínim de 5 assignacions comptant la persona coordinadora.

Certificació: mínim 80% hores presencials + valoració positiva dels materials/treballs realitzats.

Els materials i les evidències justificades del treball realitzat estaran a disposició de la resta del professorat, i les unitats o institucions organitzadores són els responsables de la seva difusió.

 

FORMACIÓ INDIVIDUAL: ACTIVITATS DE DINAMITZACIÓ, SENSIBILITZACIÓ I DIVULGACIÓ

Objectiu:

  •  Aprofundir en l’estudi d’algun tema específic i/o intercanviar experiències i innovacions puntuals entre professionals.

Característiques:

Són modalitats de formació intensiva i de curta durada a l’entorn d’un tema monogràfic

 

         ► Conferència i taula rodona:Màxim 3 hores. No certificable

 

          ► Cicle de conferències: Mínim 15 hores. Certificable amb assistència mínima del 80%

 

         ► Trobada pedagògica: Mínim 5 hores. Certificable amb assistència mínima del 80%

         ► Intercanvi d’experiències: Mínim 5 hores. Certificable amb assistència mínima del 80%

 

         Jornada: Mínim 10 hores. Certificable amb assistència mínima del 80%